احکام الهی
پاسخ
در جواب شما دوست عزیز باید به عرض برسانیم که بله امکان دارد آیه هایی در قرآن وجود دارد که نسخ شده است و حکم جدیدی ابلاغ گشته که این دلیل است بر امکان و و اقع شدن این امر، و این مقتضی تکامل ادیان است و اینکه با تکامل ادیان بنا بر مصلحت بعضی از احکام تغییر می کنند، اما در مورد مثالی که شما به آن اشاره نمودید، در آن زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهی برای بقای نسل بشر غیر از این راه نبود، از این جهت ازدواج آنان با یکدیگر صورت گرفته است؛ ناگفته پیداست که دستگاه قانون گذاری از آن خداست«إِنِ الْحُکْمُ إِلاّ لِلّهِ»«حکم تنها از آن خداست»[1]و می تواند بنا بر مصالحی که خود بر آنها آگاه است احکام متفاوتی صادر کند. علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان در جواب به همین سوال در قالب ازدواج فرزندان آدم اینگونه می فرماید:و اما اینکه چنین ازدواجی(خواهر با برادر) در اسلام حرام است و بطوری که حکایتشده در سایر شرایع نیز حرام و ممنوع بوده ضرری به این نظریه (ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع)با یکدیگر)نمیزند، برای اینکه تحریم حکمی است تشریعی، که تابع مصالح و مفاسد است، نه حکمی تکوینی(نظیر مستی آوردن شراب)و غیر قابل تغییر، و زمام تشریع هم به دستخدای سبحان است، او هر چه بخواهد میکند و هر حکمی بخواهد میراند، چه مانعی دارد که یک عمل را در روزی و روزگاری جایز و مباح کند، و در روزگاری دیگر حرام نماید، در روزی که جز تجویزش چارهای نیست تجویز کند و در روزگاری دیگر که این ضرورت در کار نیست تحریم کند، ازدواج خواهر و برادر را در روزگاری که تجویزش باعثشیوع فحشا و جریحهدار شدن عفت عمومی نمیشود تجویز کند و در روزگاری دیگر که باعث این محذور میشود تحریم کند[2]. در اینجا احتمال دیگری نیز هست که گفته شود: فرزندان آدم با بازماندگان انسانهای پیشین ازدواج کردهاند زیرا طبق روایاتی آدم اولین انسان روی زمین نبوده، مطالعات علمی امروز نیز نشان میدهد که نوع انسان احتمالا از چند ملیون سال قبل در کره زمین زندگی میکرده، در حالی که از تاریخ پیدایش آدم تا کنون زمان زیادی نمیگذرد، بنا بر این باید قبول کنیم که قبل از آدم انسانهای دیگری در زمین میزیستهاند که به هنگام پیدایش آدم در حال انقراض بودهاند، چه مانعی دارد که فرزندان آدم با باقیمانده یکی از نسلهای پیشین ازدواج کرده باشند.[3] |