«دعا آن است که کسی را با صدا و کلام خود متوجه خود
کنی.» (3) و در «لسان العرب» آمده است: «دعا الرجل ناداه» او را صدا زد.
(4)
علامه طباطبایی «دعا» را آن می داند که از قلب برخیزد و
زبان فطرت آن را طلب کند، نه این که زبان هر طور خواست حرکت کند. بدان معنا که
انسان چنین حقیقتی را در باطن جان خود می شناسد و به طور روشن آن را می فهمد. (5)
ویژگی مهم این تعریف آن است که شامل دعای تکوینی نیز می شود. از این رو علامه
طباطبایی در ذیل همان عبارت، با کمی فاصله می نویسند:
لذا
می بینید که خدای متعال حتی آنچه را که زبان در آن دخالت ندارد سؤال شمرده و در
قرآن کریم فرموده: آنچه را سؤال کرده اید به شما عطا شده است. و اجمال مطلب آن که
نعم الهی قابل ذکر و سؤال و احصاء نیست و هرگز با زبان آن را نخواسته اند.
(6)
شاید بتوان از مجموع آنچه گفته شد: چنین استفاده کرد که
بهترین و جامع ترین تعریف برای دعا، همان «طلب به معنی عام» است که شامل تمامی
اقسام دعا، حتی -دعای تکوینی- نیز می شود.
عنایت انبیا به
دعا و اصرار بر آن در همه حال، نمونه ای از ادب انبیا در برابر خالق است. انبیا در
هنگام دعا هرگز خود را نمی بینند و عزم تماشای معشوق را دارند که خویش را در نهان و
عیان بر دل و دیده ی انسان نمایانده است. چنین است که دعا بیش از هر عامل و سبب
دیگر در نیل به فلاح مؤثر می باشد و در واقع راهی کوتاه و مستقیم به سوی خداوند
تلقی می شود و دعا به منزله ی برجسته ترین عبادت، آداب و احکام و اسراری دارد. به
عنوان نمونه یکی از «آداب دعا» که خداوند پیامبرش را تعلیم می دهد، این است که دعا
را آهسته و با تضرع و ناله مطرح کنیم. و در دل خویش، پروردگارت را بامدادان و
شامگاهان با تضرع و ترس، بی صدای بلند، یاد کن و از غافلان مباش.
(7)
در تفسیر گرانقدر المیزان، «تضرع» از «ضراعت» به معنای
تملق توأم با نوعی خشوع و خضوع آمده و «خیفه» را نوع مخصوصی از ترسیدن گرفته و مراد
از آن را نوعی که با ساحت مقدس خداوند مناسب است، می
داند
امام صادق علیه السلام: خدای عزوجل را بخوان و مگو کار گذشته
است.
پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلم: بیشتر دعا کن که دعا قضا و قدر
را برمی گرداند.
پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلم: دعا لشکری از لشکریان
آماده خداست و قضا و قدر بایسته و حتمی را دور می سازد.
در حدیث قدسى آمده
است: اى موسى! هر چه بدان نیاز دارى از من بخواه، حتى علف گوسفند و نمک غذایت را.
پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلم: هرگز ترس از قضا و قدر سود می بخشد،
اما دعا در برابر آنچه فرود آمده و آنچه فرود می آید سود بخش است.
امام صادق
علیه السلام: دعا از سلاح نیز کارگرتر است.
پیامبر صلّى اللَّه علیه و
آله و سلم: دعا اسلحه انسان با ایمان است.
امام صادق علیه السلام: بر تو با
به دعا کردن، زیرا که آن شفای هر دردی است.
امام صادق علیه السلام: بر شما
باد به دعا کردن، زیرا با هیچ چیز به مانند دعا به خدا نزدیک نمی شوید. دعا کردن
برای هیچ امر کوچکی را به خاطر ناچیز بودنش رها نکنید زیرا حاجتهای کوچک نیز به دست
همان کسی است که حاجتهای بزرگ به دست اوست.
امام صادق علیه السلام: دعا مخزن
اجابت است، همچنان که ابر مخزن باران است.
امام صادق علیه السلام: بسیار دعا
کن، زیرا دعا کلید هر رحمتی است و مایه روا شدن هر حاجتی و آنچه نزد خداست جز با
دعا به دست نمی آید. هیچ دری نیست که بسیار کوبیده شود مگر اینکه به زودی به روی
کوبنده باز گردد.
امام صادق علیه السلام: آداب دعا را رعایت کن. اگر شرایط
دعا را به جا نیاوری منتظر اجابت مباش و بدان که اگر خدا ما را به دعا کردن فرمان
نداده بود ولی ما خالصانه او را می خواندیم باز از روی فضل و کرم اجابت می کرد، چه
رسد به اینکه خودش اجابت دعای کسی را که شرایط آن را به جا آورد ضمانت کرده
است.
در اینجا مهمترین شرایط و آداب استجابت دعا را که از معصومین علیهم
السلام روایت شده است ذکر می شود:
شرایط استجابت دعا:
1.
شناخت:
امام صادق علیه السلام در پاسخ به گروهی که از آن حضرت پرسیدند: چرا
ما دعا می کنیم اما مستجاب نمی شود؟ فرمودند: چون کسی را که می خوانید نمی شناسیدش.
و نیز حضرت درباره آیه «فلیستجیبوا لی و لیؤمنوا بی» (پس دعوت مرا اجابت کنند و به
من ایمان آورند) فرمودند: یعنی بدانند که من می توانم آنچه را از من می خواهند به
آنان بدهم.
2. عمل کردن به مقتضای شناخت:
امام صادق علیه السلام در
پاسخ به این سوال که خداوند فرموده است: «ادعونی استجب لکم» (مرا بخوانید اجابتتان
می کنم) پس چرا دعا می کنیم ولی دعایمان اجابت نمی شود؟ فرمودند: زیرا شما به عهد و
پیمان خدا وفا نمی کنید. خداوند می فرماید: «اوفوا بعهدی اوف بعهدکم» (به عهد من
وفا کنید به عهد شما وفا می کنم) به خدا قسم اگر به عهد خدا وفا می کردید، خداوند
به عهد و پیمان شما وفا می کرد.
و نیز حضرت فرمودند: خداوند به موسی علیه
السلام وحی فرمود: که ای موسی! مرا با دل پاک و زبان راست بخوان.
و نیز حضرت
فرمودند: هرگاه بنده با نیتی راست و درست و دلی با اخلاص، خدای تبارک و تعالی را
بخواند و به عهد خدای عزوجل نیز وفا کند دعایش مستجاب می شود. اما اگر خداوند عزوجل
را بدون نیت و اخلاص بخواند، دعایش اجابت نشود. مگر نه اینکه خداوند متعال می
فرماید: «اوفوا بعهدی اوف بعهدکم» (به عهد من وفا کنید به عهد شما وفا می کنم) پس
کسی که وفا کند وفا می بیند.
3. پاکی درآمد:
امام صادق علیه السلام:
هر که خوشحال می شود که دعایش مستجاب گردد کسب و کار خود را پاک گرداند و حق مردم
را بپردازد. دعای هیچ بنده ای که مال حرامی در شکمش باشد یا مظلمه کسی به گردنش
باشد، به درگاه خدا بالا نمی رود.
در حدیث قدسى آمده است: از تو دعا کردن
است و بر من اجابت نمودن که هیچ دعایى از من محجوب نمىماند مگر دعاى انسان
حرامخوار.
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم: کسى که دوست دارد دعایش
مستجاب شود، خوراک و کسبش را پاک گرداند.
4. حضور و رقت قلب در هنگام
دعا:
امام صادق علیه السلام: خدای عزوجل دعایی را که از دلی غافل و بی توجه
سر زند اجابت نمی کند. پس هنگام دعا کردن با دلت (به خدا) روی آر و یقین بدان که در
این صورت دعایت مستجاب می شود.
امام صادق علیه السلام: خداوند دعایی را که
با سنگدلی همراه باشد مستجاب نمی کند.
امام صادق علیه السلام: هر زمان که
بدنت به لرزه در آمد و چشمانت گریان شد و دلت تپیدن گرفت آن لحظه را (برای دعا
کردن) غنیمت شمار که به تو توجه شده است.
امام صادق علیه السلام: هر زمان که
به یکی از شما رقت قلب دست داد دعا کند، زیرا قلب تا خالص و پاک نشود رقت نمی
یابد.