واجبات کدامند؟/ پایگاه حوزه

واجبات کدامند؟

منبع : پایگاه حوزه، شماره 18329 
کلید واژه ها :
پرسشواجبات کدامند؟

پاسخ

کاربر گرامی! واجبات را می توان بر سه دسته تقسیم کرد:

1. واجبات اعتقادی: یعنی هر مسلمان واجب است با الزام عقلی به «اصول دین» معترف و معتقد باشد، که در غیر این صورت از دین خارج است.

2. واجبات شرعی: یعنی هر مسلمان پس از قبول اصول دین باید به قوانین و «فروع دین» پایبند بوده و به دستورات آن عمل نماید.

3. واجبات عرفی و اخلاقی: یعنی هر مسلمان لازم است به نکات عرفی و اخلاقی که در دین اسلام به آنها سفارش شده توجه داشته باشد و آنها را رعایت کند. در این باب می توان امانت داری را مثال زد، به این ترتیب که فرد لازم نیست به دنبال گرفتن امانت باشد ولی در صورتی که شخصی امانتی را نزد او گذاشت باید در حفظ آن کوشا باشد. و یا این که هر فرد مسلمان لازم است شئونات اخلاقی را در میان افراد جامعه رعایت کند. و به طور کلی یک سری باید ها و نباید ها در عرف وجود دارد که عدم رعایت آنها با اسلام و مسلمانی سازگاری ندارد.

               

دسترسی به سخنان و ویژگی های امام علی علیه السلام از طریق اینترنت

دسترسی به سخنان و ویژگی های امام علی علیه السلام از طریق اینترنت

منبع : پایگاه حوزه  
کلید واژه ها :
پرسشآیا در مورد سخنان امام علی علیه السلام، و ویژگی های ایشان مطالبی دارید که از طریق اینترنت در اختیار قرار دهید؟

پاسخ

پایگاه های مرتبط با امام علی علیه‏السلام عبارتند از:

1)- پایگاه صدا و سیمای جمهوری اسلام ایران

عنوان: امام علی علیه السلام

زبان: فارسی، انگلیسی

آدرس: www.irib.com/presidency/imamali/imamali-fa.htm

توضیحات: زندگی نامه امام علی علیه السلام، پیام مقام معظم رهبری در خصوص سال امیرالمؤمنین علیه السلام، اخبار مربوط به سال امام علی علیه السلام، گزیده برنامه‏های صدا و سیما، نهج البلاغه و امیرالمؤمنینعلیه السلامدر کلام اندیشمندان، مجموعه‏ای از سخنرانی های شهید مطهری و حجت الاسلام فاطمی‏نیا در مورد امام علی علیه السلام، مدیحه، سرود و ادعیه مربوط به امام علی، کلمات قصار و متن کامل کتاب غرر الحکم و درر الکلم

2)- پایگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

عنوان: تقویم زندگانی امام علی علیه السلام

ادامه مطلب ...

آیا قرآن کافی است و نیازی به حدیث نیست؟/ پایگاه حوزه

آیا قرآن کافی است و نیازی به حدیث نیست؟

منبع : پایگاه حوزه | تاریخ درج : ‎1385/6/5 | بازدید : 1576
کلید واژه ها :
پرسشیکی از دوستانم در حال تهیه تحقیقی در قرآن است و می گوید که: قرآن خودش کافی است و احتیاجی نه به حدیث است و نه به امام. و همچنین می گوید که: تنها وظیفه پیامبر، رساندن قرآن بوده است و او مسئول توضیح آن نبوده است.

پاسخ

بعضی از مسائل بسیار واضح هستند و بیان و شرح آنان توضیح واضحات است. از آن دوست عزیز بپرسید آیا شما نماز می خوانید یا نه؟ اگر بگوید نه معلوم می شود به قرآن عمل نمی کند و اگر می گوید بلی بگویید چطور نماز می خوانید، رکوع و سجده و قیام و تشهد و سلام دارد یا شیر بی دم و سر و شکم است؟ نماز را در چند وقت می خوانید؟ و هر نماز چند رکعت است؟ مثلاً نماز ظهر چند رکعت و نماز عصر و صبح هر کدام چند رکعت هستند؟ فکر می کنید پاسخ او چه خواهد بود؟ در هر صورت از او بپرسید که آیا قرآن گفته است نماز صبح چند رکعت است؟ یا مغرب و عشاء چند رکعت هستند و دیگر شرائط نماز و اجزاء آن؟ از او بپرسید آیا سگ نجس است یا پاک؟ بعد بگویید این حکم را از کجای قرآن بدست آورده اید؟ بلی قرآن اصول کلی نیاز بشر را بیان فرموده است و تفسیر و بیان آن در روایت و حدیث پیامبر (ص) و ائمه آمده است مثلاً قرآن می فرماید:«وَ السّارِقُ وَ السّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُما»[1]یعنی زن و مرد دزد را دستهایشان را قطع کنید، ولی نگفته است از کجای دست باید قطع شود و این حدیث است که حدود آن را مشخص می کند، مثال در این زمینه فراوان است.

قرآن مجید در بسیاری از موارد اطاعت خداوند و پیامبر را با هم آورده است که اطاعت از خدا اطاعت از قرآن و اطاعت از رسول اطاعت از دستورات و اوامر پیامبر اکرم (ص) می باشد و همینگونه ایمان آوردن به خداوند و به پیامبر را همراه هم آورده است در سورة تغابن آیه 12 فرموده است:«وَ أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ» از خدا و از پیامبرش اطاعت کنید و فعل (اطیعوا) اطاعت کنید را تکرار نموده است.

در سوره محمد(ص) آیه 33 فرموده است:« أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَکُمْ» از خدا و از پیامبرش اطاعت کنید و اعمال خود را باطل نکنید.

در سوره نساء آیه 59 فرمود:«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ» خدا و پیامبر و اولی الأمر (ائمه علیهم السلام) را اطاعت کنید.

در سوره انفال آیه 24 فرمود:«اسْتَجیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُمْ» اجابت کنید برای خدا و برای پیامبر هنگامی که می خوانند شما را بسوی آن چیزی که شما را زنده می کند و حیات (معنوی و انسانی) می بخشد.

و صریحتر از همه اینان در سوره مبارکه حشر آیه 7 فرمود :«وَما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» آن چه رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید) و از آنچه نهی کرده است خودداری نمائید.

در سوره نحل آیه 43 و انبیاء آیه 7 می فرماید:«فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُون» از اهل ذکر (پیامبر و ائمه) سؤال کنید اگر نمی دانید (اگر چیزی نمی دانید از اینها سؤال کنید).

خلاصه اینکه ظاهر آن آیات شریفه ای که آن برادر به آنان تمسک جسته است این است که بر قافله دلها کسی جز خداوند سیطره ندارد و پیامبر نمی تواند در دل انسانها ایمان ایجاد کند او فقط باید بیان کند و دیگران تکلیف دارند که ایمان بیاورند نه اینکه توقع آن باشد که پیامبر تکلیف آنها را انجام دهد و در دل آنان ایمان را بوجود بیاورد.

برای اطلاعات بیشتر به :

انفال، آیه 1، اعراف، آیه 158، انفال، آیه 20، انفال، آیه 46، نور، آیه 52، احزاب، آیه 36، احزاب، آیه 71، فتح، آیه 9، حدید، آیه 7ـ28، حجرات، آیه 1ـ14ـ15، مجادله، آیه 4ـ5ـ13ـ20، تغابن، آیه 8، جن، آیه 23 ، مراجعه کنید.


تعداد نقطه های قرآن/ پایگاه حوزه

تعداد نقطه های قرآن

منبع : پایگاه حوزه | تاریخ درج : ‎1385/10/28 | بازدید : 1168
کلید واژه ها :
پرسشتعداد کل نقطه های استفاده شده در سوره های قرآن چندتاست؟


پاسخ

ما به منبع و مرجعی که صریحاً به تعداد نقطه های قرآن اشاره کرده باشد دست نیافتیم اما منابعی هستند که به تعداد کلمات و حروف قرآن اشاره داشته اند البته این منابع به یکدیگر در شمارش اختلاف دارند که بر مبنای هر یک تعداد نقطه ها متفاوت خواهد شد اما بهرحال ما تعداد حروف قرآن را طبق دو منبع ذکر می کنیم شما می توانید با محاسبه حروف نقطه دار تعداد هر یک را طبق هر منبع بدست آورید.

البته به نظر می رسد بحث در مورد نقطه های قرآن و بدست آوردن تعداد دقیق آن هر چند خالی از فایده نیست اما اهمیت چندانی ندارد و مباحث و مطالب بسیار عمیق تر و مفید تر نیز در قرآن موجود باشد.

گروهی از دانشمندان علوم قرآنی با استفاده از منابع تاریخی و حدیث، عدد و شمار هر یک از حروف تهجی قرآن را با ارائة رقمهای مختلفی مشخص نموده اند.

ابن عطیه آمار هر یک از حروف تهجی قرآن را بصورت زیر در مقدمة تفسیر خود آورده است:

الف ـ 48800، باء ـ 11201، تاء ـ 10199، ثاء ـ 1276، جیم 3272، حاء ـ 3993، خاء ـ 2416، دال ـ 5642، ذال ـ 4699، راء ـ 11793، زاء ـ 1570، سین ـ 5891، شین ـ2253، صاد ـ 2081، ضاد 2607، طاء ـ 1274، ظاء ـ 8042، عین ـ 9020 [غین 7499] فاء 8497، قاف ـ 6823، کاف ـ 10354، لام ـ 32522، میم ـ 26135، [نون 20360] واو ـ 25536، هاء ـ 1909، یاء ـ [i]25919.

ولی در کتاب الکشکول شیخ بهائی راجع به کلمات و حروف قرآن رقم های زیر بچشم می خورد.

الکلمات ـ 76440، الحروف ـ 322373.

الالفات ـ 40792، الباءات ـ 9997، الخاءات ـ 2419، الدالات ـ 10903، الذالات ـ4840، الراءات 10903، الزاءات ـ 9583، السینات ـ 4091، الشینات ـ 20133، الصادات ـ1274، الضادات ـ 1200، الطاءات ـ 840، الظاءات ـ 9220، العینات ـ 7499، الغینات ـ 1120، القافات 5240، الکافات ـ 2500، اللامات ـ 26091، المیمات ـ 20560، النونات ـ 203600، الواوات ـ 13700، الهاءات ـ 700، الیاءات ـ 502[ii]. [iii]



[i]مقدمتان ص249.

[ii]الکشکول، ج1 ص 456.

علت نامیدن قرآن به قرآن/ پایگاه حوزه

علت نامیدن قرآن به قرآن

منبع : پایگاه حوزه، شماره 16630 
کلید واژه ها :

پرسشچرا قرآن را قرآن نامیدند؟

پاسخ

درباره علت و انتخاب اوصاف و اسامی قرآن، دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. مفسّر بزرگ، ابوالفُتوح رازی (م 552 ق) در مقدمه کتاب تفسیرش، برای قرآن 43 نام آورده است. «حَرالِّی» یکی از دانشمندان بزرگ علوم قرآنی، کتابی در این باره نوشته و در آن، نود اسم یا وصف برای قرآن ذکر کرده است. هر یک از اسم های قرآن، به ابعاد ویژه ای از عظمت وجودی معجزه ابدی خاتم پیامبران دلالت دارد. بعضی از اسامی این کتاب آسمانی عبارتند از: قرآن، فرقان، نور، بصائر، ذکر، رحمت، شفاء، حکیم، مجید، مبارک، مُهَیْمِن، عظیم، برهان ونور

«قرآن» مشهورترین نام کتاب آسمانی ما مسلمانان است. این واژه، به معنای خواندن است و در آغاز، به صورت وصفی برای کتاب آسمانیِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به کار رفته، ولی به تدریجْ اسم خاصّ آن شده است. درباره علت نام گذاری این کتاب با واژه قرآن گفته اند:

این وصف از این رو است که خداوند این کتاب را برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خوانده است؛ هم چنین این کتابْ مرتبه ای از کلام الهی است و چون مرتبه اعلا و مقام حقیقیِ آن بسی بالاتر از آن است که در قالب لفظ بگنجد، خداوند بر مردم منّت نهاده و آن را به اندازه ای که به صورت الفاظ خواندنی درآید، تنزل داده است تا مردمان معانی آن را درک کنند.[1]

منابع و مآخذ[2]



[1] گلبرگ :: مرداد 1382، شماره 41

[2] 1. دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، بهاءالدین خرمشاهی، ج 2، انتشارات دوستان و ناهید، چ 1، پاییز 1377.

2. سروش آسمانی سیری در مفاهیم قرآنی، کاظم محمدی، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چ 1، تابستان 1381.

3. علوم قرآنی، آیت اللّه معرفت، مؤسسه فرهنگی انتشارات التمهید، چ 1، بهار 1378.

4. قاموس قرآن، آیت اللّه سید علی اکبر قریشی، دارالکتب الاسلامیه، چ 8، سال 1361.

5. قرآن در قرآن، عبداللّه جوادی آملی، مرکز نشر اسراء، چ 1، بهار 1378.

6. قرآن شناسی، آیت اللّه مصباح یزدی، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی رحمه الله ، چ 2، بهار 1380.

ادامه مطلب ...