چرا از انبیائی که در قرآن ذکر نشده اند، اطلاعی نداریم؟/ حوزه

چرا از انبیائی که در قرآن ذکر نشده اند، اطلاعی نداریم؟

منبع : پایگاه حوزه 
کلید واژه ها :
پرسشچرا اطلاعی از مابقی 124 هزار نبی وجود ندارد و فقط از آنهائی خبر داریم که در قرآن مذکورند؟

پاسخ

آنچه را که ما از منابع اسلامی می­توانیم دریابیم اینست که وضعیت و درجات پیامبران الهی متفاوت بوده است. بعضی از آنان دارای کتاب و شریعت بوده اند و گروه دیگری پیرو آن شریعت و مبلّغ آن بوده اند. ممکن است در عصر و زمان واحد تعداد فراوانی پیامبر زندگی می کردند. حتی شاید پیامبری متعلق به یک روستا بوده است و یا متعلق به قوم و تبار خویش. در روایات وارد شده است که بنی اسرائیل در یک روز هفتاد پیامبر را سربریدند.[i]

پنج نفر از پیامبران اولی العزم و دارای شریعت بودند و از پیامبران غیراولوالعزم، قرآن کریم حدود 26 تن را برمی شمارد و روایات رسیده از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت علیهم السلام تعداد دیگری از پیامبران را شناسانده اند.

ادامه مطلب ...

دیدگاه قرآن نسبت به زمان و اعداد/ پایگاه حوزه

دیدگاه قرآن نسبت به زمان و اعداد

منبع : پایگاه حوزه 
کلید واژه ها :
پرسشآیا اعداد ازلی می باشند؟ منظور قرآن از خلقت شش روزه زمین چیست؟ سعد و نحس بودن اعداد حقیقت دارد؟

پاسخ

1- اعداد امور واقعی نیستند تا در ازلی و ابدی بودن آنان بحث شود، بلکه معانی اعتباری هستند که معدود منشأ انتزاع آنان قرار می گیرند و می توان بدون توجه به منشأ انتزاع بر اعداد افزود.[1]

2- شما این گونه سؤال را طرح کنید که مگر شبانه روز بر اساس چرخش زمین بر گرد خورشید فراهم نمی آید؟ پس قبل از خلقت زمین و خورشید که شبانه روزی وجود نداشت تا...، در جواب می گوییم که مراد از شش روز در قرآن کریم شش دوره است نه شش شبانه روز.

3- سعد و نحس ایام مربوط به حوادث تلخ و شیرینی است که در آن ایام رخ داده است و خود ایام حامل سعد و نحس نیستند و آیه قرآن کریم به این معنا اشارت دارد.[2]



[1]تفسیر موضوعی جهان در قرآن، زمان خلقت آسمان و زمین کتاب معارف قرآن ( آیت الله مصباح یزدی).ص 241.

[2]نک: قرآن کریم، تفسیر موضوعی، تفسیر موضوعی، زمانها و مکان ‹آیا بعضی از روزها نحس و شوم است و بعضی دیگر ...›المیزان ج 19 ص 106.


شیعه و عزاداری/ منبع : پایگاه حوزه

شیعه و عزاداری

منبع : پایگاه حوزه 
کلید واژه ها :
پرسشچرا شیعه عزاداری می کند؟ لطفا در پرتو قرآن و حدیث پاسخ فرمائید؟


پاسخ

پاسخ به سؤال شما، در پرتو مقدماتی میسر است:

1- فرق داغدیدگی و عزاداری:

داغدیدگی عزاداری شخصی و غیر اختیاری است و در واقع حالتی است روانی و درونی وغالباً باعث خواهد شد که شخص از مدار زندگی عادی خارج شود اما عزاداری معمولاً بصورت اجتماعی صورت می گیرد و کاملاً اختیاری و با برنامه می باشد و بخشی از برنامه های زندگی عادی افراد محسوب می شود و البته می تواند در عادی سازی زندگی فرد داغدار مفید باشد. از نظر لغت هم عزا به معنای صبر و شکیبایی در ماتم است اگرچه به معنای سوگ و مصیبت هم می آید[1].

عزی از باب تفعیل بکاررفته است و تعزیه الرجل یعنی تسلی دادن و توصیه به صبر کردن[2].

2- عواملی که درآرام بخشی داغدیده مؤثر است:

1-2 – هم دردیها و هنجارهای اجتماعی .

2–2- همسان سازی با بزرگان مورد علاقه.

3-2- تفکر منطقی، که لاجرم باید به زندگی عادی بازگشت و نباید زندگی را تعطیل کرد.

ادامه مطلب ...

می خواهم نمازخوان بشوم/پایگاه حوزه

می خواهم نمازخوان بشوم

منبع : پایگاه حوزه، شماره 17707  
کلید واژه ها :
پرسشمدتی است که نماز نمی خوانم اما ازدل آرزو دارم نماز خوان شوم .راهنمایی ام کنید


پاسخ

باید توجه داشته باشید که: میل انسان به نماز، کشش فطری الهی است و در مقابل کسالت انسان نتیجه نفس اماره و قوای شیطانی آن است. این دو نیرو در مقاطع گوناگون با یکدیگر به مقابله بر می‏خیزند و همواره یکی دیگری را شکست می‏دهد. البته اینخود انسان هست که با حاکم ساختن نیروی اراده می‏تواند با هوای نفس مقابله نموده و جنود رحمانی باطن خویش را غلبه دهد. بنابر این هرگاه در برابر امور معنوی کسالتی احساس کردید با اراده جدی با آن مقابله کرده و در جهت خلاف آن عمل کنید. در صورتی که چنین نماییدپس از اندک مدتی آن کسالت برطرف می‏شود و انجام عمل آسان و بدون مانع درونی می‏گردد. ضمنا بهتر است کوشش کنید نمازهای خود را اول وقت و با جماعت بخوانید. زیرا در این صورت نشاط شما در عبادت بیشتر خواهد شد و کسالت از شما رخت بر خواهد بست.

ادامه مطلب ...

زنان بخشی از فرماندهان لشکر امام زمان(ع)/ پایگاه حوزه

زنان بخشی از فرماندهان لشکر امام زمان(ع)

منبع : پایگاه حوزه، شماره 14251 
کلید واژه ها :
پرسشآیا این حدیث که در فرماندهان لشکر امام زمان (313نفر)50 نفر زن می باشند از نظر سند صحیح میباشد؟


پاسخ

در روایت آمده است که امام باقر (علیه‏السلام) می‏فرمایند: «به خدا سوگند سیصد و اندی نفر خواهند آمد و پنجاه زن در میان آنان است‏».[i]
مفضل بن عمر می‏گوید: امام صادق (علیه‏السلام) فرمودند: «همراه حضرت قائم، سیزده زن هست. عرض کردم، آنان چه نقشی خواهند داشت؟ فرمودند: زخمی‏ها را مداوا می‏کنند و از بیماران پرستاری می‏نمایند. آن چنان که همراه رسول خدا (صلی‏الله علیه‏و آله) بودند».[ii]
روایات دیگر هم وجود دارند که تعداد زنان را چهارصد زن،[iii] و برخی، تعداد آنان را 7800([iv]). نفر معرفی می‏کند. دسته دیگری از روایات نیز وجود دارد که تنها به همراه بودن زنان با حضرتش اکتفا کرده و تعدادشان را ذکر نکرده است.
ام‏سلمه، همسر گرامی پیامبر اسلام (صلی‏الله علیه‏و آله)، از رسول مکرم روایت کرده است که فرمود:

ادامه مطلب ...