چرا از انبیائی که در قرآن ذکر نشده اند، اطلاعی نداریم؟
پاسخ
آنچه را که ما از منابع اسلامی میتوانیم دریابیم اینست که وضعیت و درجات پیامبران الهی متفاوت بوده است. بعضی از آنان دارای کتاب و شریعت بوده اند و گروه دیگری پیرو آن شریعت و مبلّغ آن بوده اند. ممکن است در عصر و زمان واحد تعداد فراوانی پیامبر زندگی می کردند. حتی شاید پیامبری متعلق به یک روستا بوده است و یا متعلق به قوم و تبار خویش. در روایات وارد شده است که بنی اسرائیل در یک روز هفتاد پیامبر را سربریدند.[i] پنج نفر از پیامبران اولی العزم و دارای شریعت بودند و از پیامبران غیراولوالعزم، قرآن کریم حدود 26 تن را برمی شمارد و روایات رسیده از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت علیهم السلام تعداد دیگری از پیامبران را شناسانده اند. |
دیدگاه قرآن نسبت به زمان و اعداد
پاسخ
1- اعداد امور واقعی نیستند تا در ازلی و ابدی بودن آنان بحث شود، بلکه معانی اعتباری هستند که معدود منشأ انتزاع آنان قرار می گیرند و می توان بدون توجه به منشأ انتزاع بر اعداد افزود.[1] 2- شما این گونه سؤال را طرح کنید که مگر شبانه روز بر اساس چرخش زمین بر گرد خورشید فراهم نمی آید؟ پس قبل از خلقت زمین و خورشید که شبانه روزی وجود نداشت تا...، در جواب می گوییم که مراد از شش روز در قرآن کریم شش دوره است نه شش شبانه روز. 3- سعد و نحس ایام مربوط به حوادث تلخ و شیرینی است که در آن ایام رخ داده است و خود ایام حامل سعد و نحس نیستند و آیه قرآن کریم به این معنا اشارت دارد.[2] |
شیعه و عزاداری
پاسخ
پاسخ به سؤال شما، در پرتو مقدماتی میسر است: 1- فرق داغدیدگی و عزاداری: داغدیدگی عزاداری شخصی و غیر اختیاری است و در واقع حالتی است روانی و درونی وغالباً باعث خواهد شد که شخص از مدار زندگی عادی خارج شود اما عزاداری معمولاً بصورت اجتماعی صورت می گیرد و کاملاً اختیاری و با برنامه می باشد و بخشی از برنامه های زندگی عادی افراد محسوب می شود و البته می تواند در عادی سازی زندگی فرد داغدار مفید باشد. از نظر لغت هم عزا به معنای صبر و شکیبایی در ماتم است اگرچه به معنای سوگ و مصیبت هم می آید[1]. عزی از باب تفعیل بکاررفته است و تعزیه الرجل یعنی تسلی دادن و توصیه به صبر کردن[2]. 2- عواملی که درآرام بخشی داغدیده مؤثر است: 1-2 – هم دردیها و هنجارهای اجتماعی . 2–2- همسان سازی با بزرگان مورد علاقه. 3-2- تفکر منطقی، که لاجرم باید به زندگی عادی بازگشت و نباید زندگی را تعطیل کرد. |
می خواهم نمازخوان بشوم
پاسخ
باید توجه داشته باشید که: میل انسان به نماز، کشش فطری الهی است و در مقابل کسالت انسان نتیجه نفس اماره و قوای شیطانی آن است. این دو نیرو در مقاطع گوناگون با یکدیگر به مقابله بر میخیزند و همواره یکی دیگری را شکست میدهد. البته اینخود انسان هست که با حاکم ساختن نیروی اراده میتواند با هوای نفس مقابله نموده و جنود رحمانی باطن خویش را غلبه دهد. بنابر این هرگاه در برابر امور معنوی کسالتی احساس کردید با اراده جدی با آن مقابله کرده و در جهت خلاف آن عمل کنید. در صورتی که چنین نماییدپس از اندک مدتی آن کسالت برطرف میشود و انجام عمل آسان و بدون مانع درونی میگردد. ضمنا بهتر است کوشش کنید نمازهای خود را اول وقت و با جماعت بخوانید. زیرا در این صورت نشاط شما در عبادت بیشتر خواهد شد و کسالت از شما رخت بر خواهد بست. |
زنان بخشی از فرماندهان لشکر امام زمان(ع)
پاسخ
در روایت آمده است که امام باقر (علیهالسلام) میفرمایند: «به خدا سوگند سیصد و اندی نفر خواهند آمد و پنجاه زن در میان آنان است».[i] |