دلیل معروف بودن آیة الکرسی و معنای کرسی
پاسخ
این هم از نظر محتوایی شامل معارف عمیق دینی است و مورد تاکید روایات قرار گرفته است و هم از نظر آثاری که خواندن آن در زندگی مادی انسان می گذارد. در اهمیت و فضیلت این آیه همین بس که از پیامبر گرامی اسلام ص نقل شده است که از ابی بن کعب سؤال کرد و فرمود: کدام آیه برترین آیه کتاب اللَّه است؟ عرض کرد: اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ، پیامبر ص دست بر سینه او زد و فرمود: دانش بر تو گوارا باد، سوگند به کسی که جان محمد ص در دست او است این آیه دارای دو زبان و دو لب است که در پایه عرش الهی تسبیح و تقدیس خدا میگوید. و در حدیث دیگری از امام باقر ع آمده است:" هر کس آیة الکرسی را یک بار بخواند، خداوند هزار امر ناخوش آیند از امور ناخوش آیند دنیا، و هزار امر ناخوش آیند از آخرت را از او بر طرف میکند که آسانترین ناخوش آیند دنیا، فقر، و آسانترین ناخوش آیند آخرت، عذاب قبر است".[1] روایات در فضیلت این آیه شریفه بسیار زیاد است و در کتب علمای شیعه و اهل سنت نقل شده است با دو حدیث دیگری از رسول اللَّه ص این بحث را پایان میدهیم، فرمود: اعطیت آیة الکرسی من کنز تحت العرش و لم یؤتها نبی کان قبلی:" آیة الکرسی از گنجی زیر عرش الهی به من داده شده است و به هیچ پیامبری قبل از من داده نشد[2]در حدیث دیگری آمده است که دو برادر به حضور پیامبر ص رسیدند و عرض کردند برای تجارت به شام میرویم، به ما تعلیم دهید چه بگوییم (تا از شر اشرار مصون بمانیم) فرمود: هنگامی که به منزلگاهی رسیدید و نماز عشا را خواندید، موقعی که یکی از شما در بستر قرار میگیرد، تسبیح فاطمه زهرا عبگوید و سپس آیة الکرسی بخواندفانه محفوظ من کل شیء حتی یصبح :" مسلما او از همه چیز در امان خواهد بود تا صبح"، سپس در ذیل این حدیث آمده است که در یکی از منزلگاهها دزدان قصد هجوم به آنها را داشتند اما هر چه تلاش کردند موفق نشدند[3] |
علت ظهور اسلام در عربستان
پاسخ
دلایلی متعددی را می توان برای این موضوع برشمرد: 1.ازجمله علت های اصلی و شاید اصلی ترین علت در این باره ویژگی وجودی پیامبر (ص)وظرفیت بالای ایشان در درک و اخذ معارف وحیانی است چراکه وحی از امور اعتباری نیست که به هر فردی اعطا شود بلکه از امور حقیقی ای محسوب می شود که دریافت کننده آن باید از تمامی جهات دارای درجه عالیه باشد.از همین رو در آن برهه تاریخی پیامبر اکرم تنها شخصی بود که چنین خصلتی را داشتند. 2. هر دین برای اثبات حقانیت خود به معجزه ای نیاز دارد. در زمان ظهور اسلام ادبیات عرب به رشد و پیشرفت قابل توجهی رسیده بود و همین امر موجب شد تا اسلام معجزه اصلی خود را قرآن و به زبان عربی قرار دهد. و از آنجا که مهد زبان عربی جزیرة العرب بوده باید این دین و معجزه اش در آنجا ظهور کند تا معجزه بودن آن به خوبی بر همگان آشکار گردد. 3. هر دینی در ابتداء ظهور از نظر توانائی دفاع از خود و پیروانش در وضعیت بالائی نیست و ممکن است در مقابل طوفان حملات و لشکرشی های دشمنان توان مقابله و دفاع از خود را نداشته باشد. بنا بر این لازم است تا رسیدن به توانائی مطلوب در شرایطی رشد کند که کمتر دچار آسیب ها شود. و از آنجا که منطقه حجاز به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوائی و جغرافیائی، منطقه ای بکر و دست نخورده بوده و مردم آنجا مردمی جنگ جو بودند، هیچ یک از قدرتهای موجود آن زمان، (امپراطوریهای غربی و شرقی) طمع و تمایلی برای لشکرکشی به آن جا را نداشتند.به همین جهت محیط بسیار مناسبی برای این منظور بود.[1] زیرا تا زمانی که این نهال نوپا بتواند ریشه های خود رامحکم کرده و بتواند شاخسار خود را به سوی دور دست ها بگستراند، د ر این منطقه از هر گونه گزندی در امان بود. نبودن حکومت مرکزی قوی در منطقه حجاز، و وجود نظام قبیله ای و طایفه ای در آن منطقه موجب می شد تا از نظر سیاسی و نظامی، مانعی بر سر راه این دین نوپا وجود نداشته و امکان پیشرفت دعوت و تبلیغ در آن جا بیشتر فراهم باشد. برای اطلاع بیشتر می توانیدبه لینک های زیر مراجعه نمایید : |
تفاوت دین پیامبر خاتم (ص) با پیامبران اولوالعزم دیگر
پاسخ
پیامبران اولوالعزم دارای شریعت خاص خود بوده اند و پیامبران دیگر معمولاً دین آنها را تبلیغ می کرده اند. دین همه پیامبران اولوالعزم از ابتدا زمان دار بوده است و با بعثت پیامبر اولوالعزم بعدی زمان نبوت او به پایان می رسیده است، ولی دین و شریعت پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله وسلم» زماندار نیست و طوری تنظیم شده که برای همیشه، نیاز بشر را برطرف نماید. سیر شریعتها رو به تکامل بوده و کاملترین دین، «دین اسلام» است، البته اصول دین بین همه ادیان مشترک است و برنامه عملی و نحوه بیان معارف بر اساس فهم هر دوره متفاوت بوده است. |
فرق ظهور با فرج
پاسخ
ظهور در لغت به معنای آشکار شدن و پیدا و ظاهرشدن است و فرج در لغت به معنای گشایش و آسودگی از اندوه است، در احادیث ادعیه آمده«اللهم من قبلک الروح و الفرج»[i]:خداوندا! آسایش و گشایش از سوی تو، به بندگان می رسد. فرج در اصطلاح شیعه: ظهور حضرت ولی عصر (عج) مراد است و از حضرت رسول اکرم (ص) رسیده که:«افضل اعمال امتی انتظار الفرج»[ii]و نیز از آن حضرت روایت شده که: «هر شدت و سختی را فرجی در پی خواهد بود، جز سختی و محنت دوزخیان[iii]. عبدالعظیم حسنی از حضرت جواد (ع) روایت کند که فرمود: بهترین عمل شیعیان ما انتظار فرج (ظهور دولت حقه حضرت مهدی «عج») است[iv]. پس بنابراین طبق آنچه از روایات استفاده می شود، فرج در اصطلاح همان ظهور دولت حقه حضرت ولی عصر (عج) است و به تعبیری از نظر معنا با همدیگر تطابق دارند. گرچه از نظر اهل لغت به دو معنای مختلف ذکر شده است. |
علت ثقلین نامیده شدن قرآن و اهل بیت و ثقل اکبر بودن قرآن
پاسخ
باید خاطر نشان گردیم که اهل بیت ثقل کبیرند و قرآن ثقل اکبر و این دو گنجینه گرانبها از هم جدایی ندارند و برای روشن شدن فلسفه حدیث ثقلین لازم است که بطور اجمال به چند مطلب اشاره کنیم: *اولا فهم قرآن با وجود اهل بیت ممکن خواهد بود. قرآن راجع به خودش میفرماید: « وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لا یَزیدُ الظّالِمینَ إِلاّ خَسارًا[i] و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل میکنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمیافزاید.». پس قرآن نسخه شفابخش است. بعد از تهیه نسخه باید دو مرحله دیگر طی شود تا نسخهای موجب شفای مریضی گردد: 1- منطق اقتضا میکند که دقیقا مورد فهم قرار گیرد. 2- به دستوراتش عمل شود. انسانی که در دام گناه و جهل و ... گرفتار آمده است هم مریض است (مرض قلب در اصطلاح قرآن و روایات همین است که اشاره شد) و هم راه گم کرده. و در پرتو عمل به دستورات قرآن است که شفا مییابد و هدایت میشود، منتهی در مرحله فهم قرآن و اینکه چه کسانی قرآن را میفهمند، خداوند بعنوان معلم قرآن معرفی شده: |