چرا خدای سبحان، دین اسلام را در منطقه ای محدود (حجاز) ابلاغ نمود

چرا خدای سبحان، دین اسلام را در منطقه ای محدود (حجاز) ابلاغ نموده که بخش عمده مردم آن روزگار از آن محروم باشند؟

منبع : پایگاه حوزه | 
 کلید واژه ها :

پرسشیکی از ویژگی های عصر نبوت، عدم وجود امکانات اطلاع رسانی و عدم دسترسیِ مردم تمام اقطار دنیا به معارف اسلامی بود و شهر مدینه و مکه اولاً درصد بسیار کمی از جمعیت زمین را در خود جای داده بودند و ثانیاً به علت عدم ارتباط فراگیر و صحیح، درصد قلیلی از مردم جهان در آن روزگار با دین اسلام ارتباط و از آن شناخت صحیحی داشتند، خصوصاً که بُعد مکانی و ضعف اطلاع ‏رسانی در آن زمان، صحّت و سلامت پیام های منتقل شده را نیز زیر سؤال می‏برد.


پاسخ

سؤالات را در چند بخش مورد تحلیل قرار می­دهیم:

الف. موقعیت جغرافیایی حجاز و بعثت آخرین پیامبر خدا (ص) در این سرزمین شگفت انگیزترین حوادث روزگار است، از سویی این منطقه در چهار راه عالم واقع شده است و اخبار مناطق دور دست و ابرقدرت­های عصر براحتی وارد مکه و مدینه می­شد ولی اخبار این نقطه از عالم به جایی نمی­ رسید و این بهترین زمینه امنیتی برای ایجاد، تکمیل و رشد یک مکتب توحیدی و الهی بود.

در تاریخ نقل است بعد از آنکه رسول اکرم صل الله علیه و آله به مدینه هجرت کرد و تقریبا تشکیل دولت داد و غزوات مهمی را انجام داده بود، از طرف شاه ایران که ابرقدرت وقت بود، به دست نشاندگان شاه در یمن دستور داده شد که پیامبر خدا (ص) را کتف بسته تحویل او دهند و آنان دو نفر مامور را برای دستگیری و جلب پیامبر (ص) به مدینه فرستادند!! و این قبل از هرچیز نشان دهنده این مطلب است که ابرقدرتی مثل ایران آن روز از اوضاع و احوال این سرزمین چه قدر بی خبر است؛ و اگر ابرقدرت­ها در جریان سرزمین حجاز بودند قهرا برای پیامبر (ص) مزاحمت­های سنگینی ایجاد می­کردند. درست است که حضرت محمد صلی الله علیه و آله پیامبر خداوند است، اما قرار نیست تمام امور از طریق غیر عادی و اعجاز آمیز پیش رود و البته این مطلوب هم نیست و با بعضی از اصول هدایت اختیاری و انتخابی ناسازگار است، که بحث آن خارج از موضوع است، به هر تقدیر این یک نقطه قوت برای نهضت پیامبر اکرم (ص) و جریان مبعث ایشان است.

ادامه مطلب ...

فلسفه خمس / پایگاه حوزه

فلسفه خمس

منبع : پایگاه حوزه، شماره 19695  
کلید واژه ها :
پرسشبا سلام لطف نموده فلسفه خمس را توضیح دهید؟


پاسخ

به طور کلی می توان گفت: پرداخت خمسِ اموال، دو نقش اساسی در زندگی مسلمان ها به ویژه شیعیان ایفا می کند:

1 - مادی (توزیع ثروت بر اساس عدالت اجتماعی)؛

2 - معنوی ( تهذیب نفس).
عدالت اقتصادی در پرتو بعثت پیامبران

قرآن کریم یکی از مهم ترین دلایل اجتماعی بعثت پیامبران را زمینه سازی برای اقامه قسط و گسترش مطلق عدالت توسط خود مردم می داند: «لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط؛(1) ما پیامبران را با دلایل روشن و معجزات آشکار فرستادیم و کتاب و میزان حق و باطل را با آنان همراه ساختیم تا مردم (در پرتو تربیت دینی) به عدل و قسط قیام کنند». پس از آن بلافاصله می فرماید: «و انزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للناس؛(2) و آهن را فرود آوردیم که در آن نیرویی شدید و سودهایی برای مردم است.»

گرچه در آهن منافع فراوانی نهفته است، منتها یادآوری آن در کنار بعثت رسولان و کتاب و میزان، بدان دلیل است که این فلز را می تواند به صورت شمشیر و تیر و نیزه در آورده و متمرّدان از خط عدالت و بر هم زنندگان نظم اجتماعی را تنبیه کند.
تعریف عدالت

عدالت به مفهوم اتمّ آن عبارت است از: اعطای حق هر صاحب حقی که شامل حق الله نیز می شود. امام سجاد (ع) فرمود: «حق الله الاکبر علیک ان تعبده و لا تشرک به شیئاً؛(3) بزرگ ترین حق خدا این است که او را پرستش کرده و احدی را شریک او قرار ندهی.»

گاهی عدالت به معنای قرار دادن هر چیزی در جای گاه و پایگاه مناسب خویش است؛ از انفاق و پرداخت حقوق مالی گرفته تا سخن گفتن به موقع و هر کسی را در مقام مناسب گذاشتن، و نیز توزیع و تولید ثروت به صورت مناسب و عادلانه.
مقبولیت عدالت

ادامه مطلب ...

عشق به خدا و ازدواج/ پایگاه اسلام کوئست

عشق به خدا و ازدواج

منبع : پایگاه اسلام کوئست 
کلید واژه ها :
پرسشچرا انسان با ازدواج، یکی دیگر را – غیر خدا - در قلبش جای می دهد؟ در صورتیکه فقط خداوند است که شایسته عشق ورزیدن است.


پاسخ

جواب اجمالی:
در سیر تکاملی انسان به سوی خدا، ازدواج نه تنها مانع نیست بلکه می تواند انسان را کمک کند؛ یعنی ازدواج در این سیر در تعارض و تخالف با عشق به خداوند نیست. ازدواج هرگز به معنای وابسته شدن به عشقی همطراز عشق الاهی نیست، بلکه در مسیر رسیدن به حب خداوند قرار دارد.
جواب تفصیلی:
کسانی که با خداوند انس گرفته اند حاضر نیستند کسی را در این حریم جا دهند. چرا که خداوند می فرماید:« خدا برای هیچ مردی در درونش دو قلب قرار نداده‏ است.»[1] اما باید بدانیم که ازدواج، دستور همان خدایی است که عشق او در دل انسان جا دارد. باید بدانیم ازدواج در سیر تکاملی انسان به سوی خدا است و در تعارض و تخالف با عشق به خداوند نیست. ازدواج هرگز به معنای وابسته شدن به عشقی همطراز عشق الاهی نیست، بلکه در مسیر رسیدن به حب خداوند است.
نظر اسلام دربارۀ ازدواج:

ادامه مطلب ...

نام همسران و فرزندان حضرت علی(ع)/ پایگاه حوزه

نام همسران و فرزندان حضرت علی(ع)

منبع : پایگاه حوزه  
کلید واژه ها :
پرسشآیا حضرت علی(ع) با اسماء همسر ابوبکر و دختر عثمان ازدواج کرد؟ممکن است لیستی از همسران و فرزندان حضرت علی(ع) برای من ارائه نمائید؟


پاسخ

الف: اسماء بنت عمیس از زنان نامی جهان اسلام همسر حضرت جعفر بن ابی طالب بود که از همان سال های نخست بعثت ایمان آورد و همراه جعفر به حبشه مهاجرت نمود. بعد از شهادت جعفر، در زمان حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، به همسری ابوبکر در آمد و از ایشان محمد بن ابی بکر را داشت و بعد از مرگ ابوبکر به همسری حضرت امیر علیه السلام در آمد و از ایشان یحیی و محمد اصغر را داشت که یحیی در همان زمان حیات حضرت از دنیا رفت.[1]

ب: حضرت علی علیه السلام بنا بر سفارش حضرت فاطمه زهرا علیها السلام بعد از شهادت ایشان با امامه بنت ابی العاص، خواهر زاده حضرت زهرا سلام الله علیها، ازدواج نمود.(امامه دختر زینب بنت رسول الله صلی الله علیه و آله و پدرش ابوالعاص بود که در زمان جاهلیت با زینب ازدواج نموده و بعد از اسلام دو سال بعد از هجرت، پیامبر اکرم، بدون عقد مجدد او را به ابوالعاص بر گرداند.) بنابراین حضرت امیر علیه السلام دختر عثمان را به عقد خود در نیاورده اس

ادامه مطلب ...

نشانه های توحید در قرآن / پایگاه حوزه،

نشانه های توحید در قرآن

منبع : پایگاه حوزه، شماره 1- 16712 
کلید واژه ها :
پرسشبا سلام و خدا قوت. ده نشانه های توحید در قران کدام است؟


پاسخ

درباره توحید در ابتدا باید اشاره کنیم که از دیدگاه قرآن، تا یک حدّ خاص باید توحید را پذیرفت تا یکتا پرست بودن، بر آدمی صادق باشد؛ امّا از آن به بعد شرط لازم نیست؛ هر چند رسیدن به آنها و دریافت آنها بسیار خوب و مطلوب است.

حدی که دریافت و درک آن برای یکتا پرست بودن ضروری است، عبارت است از اینکه آدمی:

1. واجب الوجود را منحصر به خداوند دانسته؛

2. تنها او را خالق دانسته؛

3. معتقد باشد همان‏گونه که جهان در آفرینش نیازی به غیر خداوند ندارد، تدبیر و اداره و ربوبیّت تکوینی جهان نیز منحصر به او است؛

4. معتقد باشد جز خدا حق فرمان‏دادن و قانون وضع‏کردن برای ماندارد؛

5. معتقد باشد کسی جز الله سزاوار پرستش نیست.

اگر این پنج مرتبه توحید یا ابعاد توحید - که عبارت است از توحید در وجوب وجود، توحید در خالقیّت، توحید در ربوبیّت تکوینی، توحید در ربوبیّت تشریعی و توحید در الوهیت و معبودیت - در وجود انسان، در حدّ اعتقاد و اذعان و تصدیق پدیدار گشت؛ اصل توحید را پذیرفته و یکتا پرست خواهد بود. امّا ابعاد و مراتب دیگر توحید - همچون توحید در استعانت، توحید در خشیت، توحید در امید، توحید در محبّت و ... - را می‏توان با استفاده از آیات قرآن و روایات دریافت و بر عمق ایمان به توحید افزود؛ ولی شرط لازم برای موحد بودن، همان پنج بُعد است که شمارش شد. [1]اما نشانه های توحید در قرآن زیاد است و در ده تا انحصار نمی شود نظیر آیات آفرینش(آیاتی که درباره نظو این جهان طبیعت وادرشده است و حاکی از وجود آفریننده ای قادر و توانو یکتا است آیاتی مانند یاسین/82و83-بقره /189-مائده/5-صافات/1و2و3-معارج/24)

آیات آفرینش انسان(بقره /31-و...)

آیات تسخیر(اعراف54تا56)

آیات درباره موجودات و مار به تفکر در آن ها(سوره غاشیه)

برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر رجوع کنید:

توحید در قرآن

نشانه های خدا در قرآن (3)

نشانه های خدا در قرآن (7)