رنجهای شیرین ولذت بخش

رنجهای شیرین ولذت بخش
  • مربوط به موضوع » پیام‌های قرآنی  

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏

 یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیهِ (الانشقاق 6)

اى انسان! تو با تلاش و رنج بسوى پروردگارت مى‏روى و او را ملاقات خواهى کرد!

********************

کدح بمعنی تلاشگری ، رنج و زحمت درمعنای آن گره خورده است .

خداوند تبارک وتعالی دراین آیه میفرمایند ای انسان تو با رنج به سوی من میآئی .

چند نکته :

اولاً:  دنیائی که ما درآن زندگی میکنیم به آن معنائی که بعضی ها تصور میکنند ، راحت نیست  یعنی بی خیالی ، این را باور داشته باشیم که دنیا داری توام با گرفتاری و سردرگمی هاست پس دنبال دنیای بی مشکل نباشیم دنبال این باشم که مشکلات را شرین کنیم .

آدم عاقل دنبال این است که رنجها و زحمتها را برای خودش لذتبخش کند .مثال .: درس خواندن راحت نیست تفقه دردین راحت نیست قرائت قرآن راحت نیست خواندن توضح المسائل مرجع راحت نیست چه کنیم که تمام این سختیها ، مثل دیدن یک برنامه جذاب تلوزیونی ویک سریال مملو از انحرافات اعتقادی واخلاقی برای ما لذت بخش وشیرین باشد چه کنیم .!!!؟؟؟؟

جواب . اول هدف داشته باشیم ثانیا عاشق باشیم .

اگر این دو اصل را پیاده کنیم درمسیروصول به معشوق و اهداف از پیش تعیین شده رنجها لذت بخش میشود .

روزی که احساس می کینم خیلی راحت بودیم واقعا بترسیم چون یقینا آن روز را به غفلت گذراندیم باید روز بعد دو برابر جبران کنیم آیا واقعا ما اینگونه هستیم .

هر روزی که احساس کردیم دردی نداریم باید منتظر باشیم فردا این زندگی از ما انتقام خواهد گرفت.

درنتیجه استدراجی ها مرخصند غفلت زده ها مرخصند .

استدراج یعنی چه ؟ واستدراجی ها چه کسانی هستند

استدراج آن است که بنده با آنکه نعمت‏هاى حق تعالى را دریافت مى‏کند شاکر نعمت‏هاى وى نباشد و متوغل در معاصى باشد و با آنکه شاکر نیست خداى تعالى بر نعمت‏هاى وى بیافزاید و بر اثر افزایش نعمت‏ها وى در لذات دنیوى فروتر مى‏رود و از حق سبحان دورتر مى‏شود.

امام حسین «ع»می فرمایند : ... استدراج از خداى سبحان نسبت به بنده آن است که به او نعمت فراوان دهد، و توفیق شکر را (به دلیل غفلت و قدرناشناسى و ناگزارى) از او بگیرد.

                       الحیاة با ترجمه احمد آرام، ج‏3، ص: 414

 

مثال .: دانش آموزی که معلم به او توجه دارد وقتی فکر میکند معلم او را نمی بیندشروع میکند به بازی گوشی ، ما فکر میکنیم که اعمال ورفتار ما از دید خداوند پنهان است که اینگونه زندگی میکنیم. تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.


دوماً: رفتن ما به سمت معاد حتمی است واجباری ، اما اعمال ما انتخابی است لقاء پروردگار حاصل میشود برای عده ای مهر وبرای عده ای قهر است .( روش فعلی زندگی را، ما انتخاب کردیم، تحمیلی از ناحیه خداوند نیست، این اعمال ورفتار ماست که مشیت و اراده  الهی را شکل میدهد .)

در عصر ظهور راحتی مادی یعنی از لحاظ معیشت ، فاصله طبقاتی به حداقل میرسد از این گونه رنجها فارق شده وهمه زمان را صرف امور معنوی میکنیم مرگ و میر و آسیب است اما به حالت طبیعی خود نه مثل الان که طرف پشت چراغ قرمز پشت فرمان اتومبیل سکته میکند ومی میرد آسیب و غم درحداقل خودش است چون بهشت است که هیچ غم وغصه ای درآنجا وجود ندارد .

صالح باشید همان گونه که خداوند شما را صالح نام‏گذارى کرده

صالح باشید همان گونه که خداوند شما را صالح نام‏گذارى کرده
  • مربوط به موضوع » پیام‌های قرآنی

صالح باشید همان گونه که خداوند شما را صالح نام‏گذارى کرده 

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً( 69 نساء)

و کسى که خدا و پیامبر را اطاعت کند، (در روز رستاخیز،) همنشین کسانى خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده؛ از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان؛ و آنها رفیقهاى خوبى هستند!

این آیه در سوره نساء در قرآن میدرخشد چه کنیم که دربهشت وصال رسول الله وائمه را داشته باشیم.؟

ج : اطاعت از خداوند ومطیع رسول الله وائمه اطهار بودن .

کفران نعمت

کفران نعمت
  • مربوط به موضوع » پیام‌های قرآنی

کفران نعمت

  و از آیاتی که در آن ، کلمه کفر به این معنا است یکی این آیه است :

    هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَأَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ وَمَنْ شَکَرَ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ

    حضرت سلیمان علیه السلام وقتی تخـت بلقیس را نزد خـود دید ، گفت
 

کفران در لغت به معنای پـوشانیدن است و در اصطـلاح دینی : به پـنج معنا استعمال شده که یکی از آن معانی ، کفران نعمت به معنای ناشکری و ناسپاسی که ضد شکر گزاری است .

 

در روایت آمده :  عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ الْکُفْرُ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَلَی خَمْسَةِ أَوْجُه ، وَالْوَجْهُ الثَّالِثُ مِنَ الْکُفْرِ کُفْرُ النِّعَمِ وَذَلِکَ قَوْلُهُ تَعَالَی یَحْکِی قَوْلَ سُلَیْمَانَ علیه السلام :

   امام صادق علیه السلام فرمودند : کفر ، در کتاب خدا به پنج معنا آمده ویکی از آنها کفران نعمت است. کافی ج2 ص389

ایمان : الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى‏ لَهُمْ

ایمان : الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى‏ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ
  • مربوط به موضوع » پیام‌های قرآنی

بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى‏ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ

آنها که ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، پاکیزه‏ترین(زندگى)نصیبشان است؛ و بهترین سرانجامها!

 
ابو بصیر از امام صادق علیه السّلام روایت کند که فرمود: خوشا بحال کسى که در غیبت قائم ما به امر ما تمسّک جوید و قلبش پس از هدایت منحرف نشود، گفتم: فداى شما شوم طوبى چیست؟ فرمود: درختى در بهشت است که ریشه آن‏در سراى علىّ بن أبى طالب علیه السّلام است و هیچ مؤمنى نیست جز آنکه شاخه‏اى از شاخه‏هاى آن درخت در سراى اوست و آن همان قول خداى تعالى است که فرمود: طُوبى‏ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب‏

 
چهار مطلب در این آیه نهفته است:

اول ایمان یعنی اعتقادات ، یعنی زیر چتر چه کسی هستیم برای تقویت ایمان دعا زیررا بخوانیم (اللهم عرفنى نفسک فانک ان لم تعرفنى نفسک لم اعرف نبیک اللهم عرفنى رسولک فإنک ان لم تعرفنى رسولک لم اعرف حجتک اللهم عرفنى حجتک فانک ان لم تعرفنى حجتک ضللت عن دینى‏

بار الها خود را بمن بشناسان زیرا اگر تو خود را نشناسانى رسولت را نشناسم بار الها رسولت را بمن بشناسان زیرا اگر رسولت را بمن نشناسانى حجت تو را نشناسم بار خدایا حجت خود را بمن بشناسان زیرا اگر خود را نشناسانى من از دینم گمراه میشوم . )

دوم :عمل صالح زمانی تقویت میشود که ( امنوا- یعنی ایمان ) تقویت شود.

سوم :تاکید عمل .

چهارم : صالح بودن عمل که به میزان قوی بودن ایمان است اعمال ما باتوجه به ایمان قوی ما شکل میگیرد

صالحات – یعنی جامعیت عمل ، یعنی اعمال صالح ، جامعیت عمل به صالحیت عمل میباشد یعی محرک اصلی عمل خداوند باشد و بس .

 

کمال الدین-ترجمه پهلوان        ج‏2 ص 40  

معانی الأخبار-ترجمه محمدى    ج‏1    263

رفع تنگدستى (عسر)، از تنگدستان‏

رفع تنگدستى (عسر)، از تنگدستان‏
  • مربوط به موضوع » پیام‌های قرآنی

قرآن‏

وَ إِنْ کانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَیْسَرَةٍ، وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَکُمْ، إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ .

 اگر (وامدار) گرفتار سختى (تنگدستى) باشد، به او مهلت دهید تا دستش باز (و توانا بر اداى وام) شود؛ و چون آن را به حساب خیرات بگذارید، براى شما بهتر است، اگر بدانید*بقره 280

 

توضیح : ذوعسره کسی را گویند که از پرداخت بدهی اش ناتوان ودر اصطلاح امروز ورشگسته باشد طلبکار حق دارد اصل طلب خود را از بدهکار بگیرد اما اگر بدهکار از پرداخت بدهی خود عاجز باشد نباید اورادر فشار قرار دادبلکه باید به او مهلت داد،اگر بدهکار حقیقتا از ادای دین خود ناتوان باشد پسندیده است که طلبکار دراخلاق وانسانیت گامی فراتر بگذارد ازطلب خود صرفه نظر کند .

حدیث‏

1- الإمام الصّادق «ع»: ... إیّاکم و إعسار أحد من إخوانکم المسلمین، أن تعسروه بشى‏ء یکون لکم قبله، و هو معسر، فإنّ أبانا رسول اللَّه «ص» کان یقول: لیس لمسلم أن یعسر مسلما. و من أنظر معسرا أظلّه اللَّهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ بظلّه، یوم لا ظلّ إلّا ظلّه.

امام صادق «ع»: ... بپرهیزید از اینکه یکى از برادران مسلمان خود را براى باز پس گرفتن مالى که در نزد او دارید، در فشار قرار دهید، با اینکه او در حال تنگدستى است، زیرا پدر ما رسول خدا «ص» مى‏فرمود: «مسلمان را نرسد که مسلمانى دیگر را به عسرت اندازد (و زیر فشار گذارد). هر کس معسرى (تنگدستى) را مهلت دهد، خداوند متعال در روز قیامت- که سایه‏اى جز سایه او وجود ندارد- وى را در سایه خویش قرار خواهد داد».« وسائل» 13/ 113.1»

 2 الإمام الصّادق «ع»-إسحاق بن عمّار قال: قلت لأبی عبد اللَّه «ع»: ما للرّجل أن یبلغ من غریمه؟ قال: لا یبلغ به شیئا، اللَّه أنظره.

امام صادق «ع»- اسحاق بن عمّار مى‏گوید: به ابو عبد اللَّه (امام صادق) «ع» گفتم: شخص تا چه اندازه مى‏تواند بر بدهکار نادار خود سختگیرى کند؟

فرمود: هیچ اندازه! خدا به او مهلت داده است. « وسائل» 13/ 114، 2»

الإمام الصّادق «ع»: خلّوا سبیل المعسر، کما خلّاه اللَّه عزّ و جلّ.

 (1) امام صادق «ع»: وامدار تنگدست (معسر) را به حال خود واگذارید، همان گونه که خداى بزرگ او را به حال خود واگذارده است. « وسائل» 11/ 547.»

الحیاة با ترجمه احمد آرام    ج‏6    158  -  160