رهبری در قرآن

رهبری در قرآن
  • مربوط به موضوع » پیام‌های قرآنی

رای رشد یک نفر ، هم قانون می‌خواهیم و هم الگو . لذا حضرت رسول  فرمود : « إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ »

انسان موجودی است الگو پذیر، ذاتا انسان خودش را دوست دارد و قهرمان پروری یک غریزه‌ای است در انسان. منتهی مهم این است که الگوی ‌ما چه کسی است؟

" لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ " .اسوه یعنی مدل ، الگو . ما دو تا کلمه اسوه در قرآن داریم . یکی اسوه درباره شخص رسول اکرم (ص) ، یکی هم درباره حضرت ابراهیم . رهبری آسمانی اسوه است و لذا گفته‌اند فعل و گفته ی امام و حتی سکوت امام حجت است و اگر شما میوه‌ای را خوردید و امام دید و سکوت کرد سکوت امام یعنی اینکه میوه حلال است ..

اگر امام پایش را در جائی گذاشت معلوم می‌شود که این ملک ورود در آن حلال است ، انسان نیاز به الگو دارد . خداوند هم که بشر را خلق کرده است ، اگر رهبر تعیین نکند کم لطفی است ، قانونی داریم به نام قاعده لطف ؛ معنایش این است خداوند از این خلفت هدفی داشته . آفرینش با هدف است  . اگر آفرینش باهدف است پس این هدف چیست و می‌توان به این هدف رسید  و چه کسی باید هدف را بیان کند . یک حرکت ، لوازمی دارد. حرکت مقصدی می‌خواهد . حرکت وسیله می‌خواهد  .حرکت رهبر می‌خواهد و توی این سه تا ، رهبر از همه مهمتر است . چون اگر رهبر نباشد هم وسیله بی جهت بکار گرفته شده و هم مقصد را گم می‌کنیم . به همین خاطر قرآن روی رهبر خیلی مایه گذاشته است .

صدها آیه در قرآن درباره رهبری است ، خداوند به پیغمبر گفت : « وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ » . یا در غدیر خم رهبر بعد از خودت را معرفی کن و یا اگر رهبر را تعیین نکنی اصلا رسالت الهی را نرساندی .
ادامه مطلب ...

تقوای الهی: و من یتق الله یجعل له مخرجاً

تقوای الهی: و من یتق الله یجعل له مخرجاً
  • مربوط به موضوع » پیام‌های قرآنی

من یتق الله یجعل له مخرجاً * و یرزقه من حیث لایحتسب

هر کس تقوای** الهی را پیشه کند، خدا راه بیرون رفتن از سختی ها را برای او می گشاید.

خدایا تو مهربانی، تو مهربان ترینی

تو همیشه و همه جا دست مهر و لطف را بر شانه های خسته من گذاشته ای

برایم عجیب نیست که اگر من آن باشم که تو گفته ای و تو خواسته ای، تمام درها را برویم بگشایی

تو برای بندگان خوبت راه بیرون رفتن از سختی ها، وسوسه ها و ناامیدی ها را چنان باز می کنی که خود گمان نمی برند.

تو به همان راحتی که آفتاب راه ورود به دری بسته را از روزنه ای کوچک برای خودش می گشاید، بخشش و رحمت و برکت را چون باران فرو می ریزی.

چون بارانی تند بر خاک تشنه ی دلی که تنها به تو امید بسته است

دلم آرام می شود وقتی ادامه این آیه را می خوانم.

و من یتوکل علی الله فهو حسبه: و هر کس بر خدا توکل کند خداوند او را بس است.

خدایا من، تنها و تنها، تو را دارم.

راه های نجات را بروی من بگشا، از آنجا که من نمی دانم رحمتت را بر من ارزانی کن و من را، که تنها تو را دارم، تنها مگذار.

* مخرجاً : مخرج به معنی محل خارج شدن و در آیه به معنای خارج شدن از سختی ها، مشکلات و گرفتاری هاست.
** تقوی : از ریشه " وقایه" به معنای "سپر" است.
استاد مطهری در معنای تقوا اشاره دارند که تقوا روح را نیرومند می کند تا بدون اینکه خود را به انزوا بکشد بتواند درجامعه زندگی کند و در مقابل وسوسه ها با نیرویی روحانی مقاومت کند.
مثال جالبی که ایشان دارند این است که در مقابل یک بیماری واگیردار دو راه وجود دارد:
1- خارج شدن از شهر 2- زدن واکسن برای مصون شدن در مقابل بیماری
و مشخص است که تقوا انسان را در برابر آفتهای روحی مصون می کند

ارزش قلم: «الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»

ارزش قلم: «الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»
  • مربوط به موضوع » پیام‌های قرآنی

در سوره مبارکه علق، «تعلیم به وسیله قلم» از اوصاف پروردگار کریم دانسته شده است؛ «اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ. الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَم‏». (1) اگر می‌خواهیم قلمی سازنده و بالنده پیدا کنیم، بایسته است که با ارزش قلم و رسالت والای آن آشنا شویم. اسلام آمده است تا بشر را از جنگ و نزاع به صلح و دوستی رهنمون گردد تا آدمی به جای آنکه در اندیشه تهیه سلاح جنگی باشد، قلم متعهدانه را در دست گیرد و طریق کمال را بپیماید و در پرتو کشف حقایق هستی و تبیین علوم و معارف الهی، امور دین و دنیای خویش را سامان بخشد.
. قلم می‌کوشد تا علم و معرفت را از اسارت نسیان و فراموشی رها کند و نهر زلال دانش را حیاتی جاودانه بخشد. این خلق مبارک، از بهترین موهبت‌های‌ الهی است که از آب حیات ازلی سیراب گشته(2) و آن را ولایتی است ربوبی که دانایی و آگاهی را در سلطه خود مصون می‌دارد و از گزند غلفت صیانت می‌بخشد.
ادامه مطلب ...

صالح باشیم

صالح باشیم
  • مربوط به موضوع » پیام‌های قرآنی



صالح باشید همان گونه که خداوند شما را صالح نام‏گذارى کرده 

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً( 69 نساء)

و کسى که خدا و پیامبر را اطاعت کند، (در روز رستاخیز،) همنشین کسانى خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده؛ از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان؛ و آنها رفیقهاى خوبى هستند!

این آیه در سوره نساء در قرآن میدرخشد چه کنیم که دربهشت وصال رسول الله وائمه را داشته باشیم؟

ج : اطاعت از خداوند ومطیع رسول الله وائمه اطهار بودن .

دو شرط بهشت در کنار تنها شرط جهنم

دو شرط بهشت در کنار تنها شرط جهنم
  • مربوط به موضوع » پیام‌های قرآنی

     

مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثىَ‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئکَ یَدْخُلُونَ الجَْنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیهَا بِغَیرِْ حِسَابٍ(40- غافر)

هر که بدى کند جز به مانند آن کیفر نیابد، و از مردان یا زنان کسانى که کار شایسته انجام دهند در حالى که مؤمن باشند، آنان در بهشت درآیند و در آن بى‏حسابْ روزى یابند.

پیام آیه این است: کسى که در دنیا عمل ناپسندی انجام دهد، در آخرت فقط مثل همان عمل جزای او خواهد بود؛ یعنى جزایى که او را بد حال و گرفتار کند و کسى که عمل صالحى انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، به شرطى که ایمان هم داشته باشد، در آخرت داخل بهشت گشته و در آن رزقى بى‏حساب خواهند داشت.

اما برداشتی که از این آیه ممکن است و روا این است که ورود به جهنم و تحمل عذاب آخرت تنها یک شرط دارد و آن اینکه انسان نافرمانی خدا را کرده و مرتکب گناه شود؛ ولی ورود به بهشت دارای دو شرط است: یکی ایمان و دیگری عمل صالح و در تحقق این شروط هم به هیچ وجه جنسیت مطرح نیست.