س از آگاهى از دو عامل مهم تزکیه و تعلیم که با یکدیگر گرهو پیوند خوردهاند و براساس آن دانستیم که هدف مهمترى از سیاقآیات قرآنى به نظر مىرسد همان تزکیه است و به اینصورت به ظاهروباطن قرآن کریم نیز دست یابیم.
ظاهر همان "تزکیه" و باطن همان "تعلیم" است.
در حدیث آمده است که:
"ظاهر قرآن حکم و باطن آن علم است" حکم، همان "شریعت"و موجبات اجراى آن اعمّ از امید دادن و بیم دادن و قصص و امثال آناست در حالى که علم همان "سنتهاى فطرت" است که قرآن مجیدآنها را تبیین کرده است و نیز قوانین علمى که بدان اشاره نموده است:در حدیث دیگرى مىخوانیم که:
"ظاهر قرآن کسانى هستند که آیات درباره آنها نازل شده و باطنقرآن کسانى هستند که کارهایى نظیر کارهاى آنان مىکنند.(15)"
ظاهر همان "تزکیه" و باطن همان "تعلیم" است.
در حدیث آمده است که:
"ظاهر قرآن حکم و باطن آن علم است" حکم، همان "شریعت"و موجبات اجراى آن اعمّ از امید دادن و بیم دادن و قصص و امثال آناست در حالى که علم همان "سنتهاى فطرت" است که قرآن مجیدآنها را تبیین کرده است و نیز قوانین علمى که بدان اشاره نموده است:در حدیث دیگرى مىخوانیم که:
"ظاهر قرآن کسانى هستند که آیات درباره آنها نازل شده و باطنقرآن کسانى هستند که کارهایى نظیر کارهاى آنان مىکنند.(15)"