شیوه تدبر در قرآن

 

شیوه تدبّر در قرآن‏
  • مربوط به موضوع » معارف قرآن

پیش از بیان این شیوه باید دو نکته را یادآور شویم:
اوّل - این شیوه خلاصه مسائلى است که در صفحات پیش به‏تفصیل بیان داشتیم و تنها از آن جهت به خلاصه آن مى‏پردازیم تا درذهنها باقى بماند و فراموش نگردد.
دوم - همان‏طور که قرآن دو بعد تزکیه و تعلیم را در بردارد شیوه‏تدبّر نیز چنین است، ولى ما آن دو را با یکدیگر ادغام مى‏کنیم تا بدین‏ترتیب برنامه‏اى کامل تدارک دیده باشیم که شرح آن چنین است:
1 - هدف از تدبّر، شکل دادن به شخصیّت خواننده و رسیدن به‏اهداف مشروع و شناخت حقّ و یافتن نیروى کافى براى اجراى آن‏مى‏باشد.


ادامه مطلب ...

ویژگی های بیان معارف در قرآن

 

ویژگی های بیان معارف در قرآن
  • مربوط به موضوع » معارف قرآن

برای فهم محتوای هر کتابی نخست لازم است خصوصیّات زبانی و بیانی آن را بشناسیم و بر همین اساس، در استفاده از معارف قرآن کریم ضروری است که با ویژگیهای قرآن در بیان معارف خود، آشنا باشیم تا اوّلاً بتوانیم آن معارف بلند را به خوبی و در سطحی والا دریابیم، و ثانیاً به ابهاماتی که درباره‌ی شیوه‌ی بیان قرآن در برخی اذهان وجود دارد، پاسخ داده شود. در ذیل، چند ویژگی از ویژگیهای تفهیم معارف در قرآن نشان داده می‌شود؛ گرچه به بعضی از آنها در ضمن مباحث گذشته اشاره‌أی شده است.
 
ادامه مطلب ...

کافر از نگاه قرآن

کافر از نگاه قران
  • مربوط به موضوع » معارف قرآن

وجوه کفر
کفر یک مفهوم نسبی است که ممکن است بر انکار یک مسأله اعتقادی صدق کند.
در حدیثی از امام صادق (ع) در این‌‌باره به تفصیل سخن رفته است. از آن حضرت درباره‌ی وجوه گوناگون کفر در قرآن کریم سؤال شد. آن حضرت در پاسخ فرمود: «در کتاب خدا برای کفر پنج وجه ذکر شده است که از آن جمله انکار است و انکار بر دو وجه است و کفر به ترک دستور خداوند و کفر برائت و کفر نعمت. امّا کفر انکار، همان انکار ربوبیت است. و او کسی است که می‌گوید: پروردگار و بهشت و دوزخ وجود ندارد و این گفتار دو گروه از زندیقان است که به ایشان دهریه گفته می‌شود و ایشان می‌گویند: جز زمانه ما را هلاک نمی‌سازد و این دینی است که ایشان با زیبا شمردن چیزهای ثابت نشده برای خودشان توصیف کرده‌اند. اینان برای چیزهایی که می‌گویند هیچ تحقیقی نکرده‌اند.
ادامه مطلب ...

فضیلت قرائت قرآن

فضیلت قرائت قرآن
  • مربوط به موضوع » معارف قرآن

قران

برای قرائت قرآن فضائل بیشماری است که من در اینجا تنها به ذکر ۲ حدیث توجه شما را جلب می کنم:

قالَ رَسوُلَ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه ،  فِی وَصایاهُ لِعَلِیٍّ عَلَیهِ السَّلام : یَا عَلِی عَلَیکَ بِتِلاوةِ القُرآن فِی کُلِّ حالٍ
از وصایای پیامبراکرم(ص) به حضرت علی (ع) این است که : « یا علی! برتو باد که در همه حال قرآن تلاوت کنی. »
 اصول کافی جلد ۴ صفحه ١٨٨


اَلبَیتُ الَّذی یُقرَآُ فیهِ القُرآنُ وَ یُذکَرُ اللهُ – عَزَّ وَ جَلَّ – فیهِ تَکثُرُ بَرَکَتُهُ وَ تَحضُرُهُ المَلائِکةُ وَ تَهجُرُهُ الشَّیاطینُ .

خانه ای که در آن قرآن خوانده شود و خدا را به یاد آرند، برکتش فزونی یابد و فرشتگان به آن خانه درآیند و شیاطین از آن دوری جویند .
اصول کافی جلد ٢ صفحه ۶١٠

انواع مرگ در قرآن

انواع مرگ در قرآن
  • مربوط به موضوع » معارف قرآن


انواع مرگ در قرآن را از جنبه های گوناگون می توان بیان کرد که در این جا به دو دسته اشاره می کنیم.

الف:
1- مرگ دلها:قرآن کسانى که داراى روح بى تفاوت و قساوت قلب هستند را مردگان دانسته است و به پیامبرش مى فرماید: اِنّک لاتسمع المَوتى (سوره نمل ، آیه 80 و روم ، آیه 52.) تو نمى توانى مرده دلان را شنوا کنى .

 
ادامه مطلب ...