پاسخ
1 در نظام حقوقی اسلام زن باید به لحاظ پوشاک و خوراک و مسکن تامین شده و در مقابل بر او واجب است که در برابر مرد تمکین جنسی نماید و از خانه بدون اجازه شوهر خارج نشود و از اموری که منافات با حق شوهر دارند خودداری نماید. پختن و تهیه غذا به لحاظ فقهی وظیفه زن نیست و همین گونه است مسائل و مطالب مربوط به مهمانداری و ... 2- زن در خانه امانتدار اموال شوهر است و نمیتواند اموال شوهر را بخشش و هدیه و هبه نماید، مگر با اجازه شوهر. 3- تاکید اسلام در نظام خانواده حاکمیت اخلاق است نه قانون. اسلام میخواهد که محیط خانواده سرشار از محبت و مودت و همکاری و روحیه گذشت و ایثار باشد، چرا که خانه نه پادگان نظامی است و نه مسافرخانه و موقعیتی موقت و گذرا، بلکه واحدی دائمی است که باید عمری با هم گذارند و این زندگی مشترک در سلامت روحی و اخلاقی و کسب فضایل آدمی بسیار راهگشا و موثر است. در مقام مشورت اموری هست که نظر زن مقدم است و اموری هستند که نظر مرد مقدم است و اموری هستند که باید به توافق و همدلی دست یافت. زن و مرد هر دو انسان هستند و در انسانیت مساوی هستند. زن و مرد هر دو حقوقی دارند و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند، البته در مقام انجام تکالیف و وظایف، تفاوتهایی طبیعی با هم دارند که این تفاوتهای طبیعی و تکوینی چه در بعد جسمانی و چه در بعد روانی منشأ بعضی از تفاوتهای حقوقی و تکلیفی شده است. |
پاسخ
زن در حقیقت انسانیت، مثل مرد است و زن و مرد علاوه بر تکالیف مشترک هرکدام وظایفی که معطوف به طبیعت و ساختار آنان است، به عهده دارند. در هر عصری بر زن واجب است که عفت و پاکدامنی خود را حفظ کند. از اختلاط بی مورد با نامحرم پرهیز کند. خود را از دانش روز برخوردار کند. در تربیت اولاد خود کوشا و جدی باشد. نسبت به سرنوشت خود و بشر حساس باشد. و در جهت کمال یابی خود تلاش نماید. |
پاسخ
1- از دیدگاه اسلام تحصیل برای خانمها همان اهمیت را دارد که برای مردها و این یک شعار نیست بلکه حقیقتی است که از زبان فقیه بزرگ و عارف نستوه حضرت امام خمینی به عنوان یک اسلام شناس بزرگ می توان دریافت. ایشان می فرماید: نه این است که اسلام نسبت به زن و مرد فرقی گذاشته است. زن و مرد همه آزادند در اینکه دانشگاه بروند. آزادند در اینکه رأی بدهند[i] در نظام اسلامی زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد، حق تحصیل حق کار حق مالکیت و حق رأی دادن، حق رأی گرفتن، در تمام جهاتی که مرد حق دارد، زن هم حق دارد. لیکن هم در مورد مرد، مواردی است که چیزهایی به دلیل پیدایش مفاسد بر او حرام است و هم در مورد زن، مواردی هست که به دلیل اینکه مفسده می آفریند حرام است.[ii]لذا در صدر اسلام مؤمنترین زنها، دانشمندترین آنان بودند. حضرت فاطمه زهرا (س) از بزرگترین دانشمندان و حضرت زینب کبری (س) همینگونه بودند و امروزه در نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان سمبل ارزشهای یک جامعه اسلامی عنایت خاصی در نظام، به تحصیل بانوان بر اساس آموزه های دینی می بینیم که تعداد و میزان دانشجویان دختر پذیرفته شده در کنکور در این سالها بیشتر از آمار پسران پذیرفته شده می باشد. تشویق مکتب اسلام به تحصیل علم، شامل مردان و زنان است و هر دو موظفند از گهواره تا گور دانش بجویند.
2- بلی چنانچه از بیانات حضرت امام (ره) استفاده می شود اگر تحصیلات خانمها منافات با وظایف خانوادگی داشته باشد از مواردی است که مفسده انگیز است و وظایف خانوادگی مقدم بر تحصیل میباشد چرا که وظایف خانوادگی از واجبات و تحصیل خانمها از مستحبات است. البته پر واضح است که اگر تحصیل مرد هم با وظایف خانوادگی منافات داشته باشد برای او هم وظایف خانوادگی مقدم بر تحصیل است. ولی اگر تحصیل مرد و زن بگونهای باشد که اولاً واجب باشد و ثانیاً مهمتر از وظایف خانوادگی باشد اینجا تحصیل مقدم است. ناگفته روشن است که مراد از تحصیل، تحصیل علوم مفید به قصد آگاهی و خدمت به دیگران و برای رضای خدا باشد. وگرنه بسیارند دانشمندانی که دانش آنها آتش سوزنده ای است که جان خود و دیگران را می سوزاند. |
امروزه آزادی هایی که به زنان غرب داده می شود آزادی در حیوانیت و ابعاد مادی اوست که در اسلام این آزادی داده نشده است چون بر اساس مبانی دین اسلام این آزادیها برابر با فساد در جامعه و نابودی سلامت جامعه است. در اسلام مؤونه و نفقه زن بر مرد است تا زن با آسودگی خیال زندگی کرده و هم فرصت بیشتری برای تربیت فرزندان جامعه پیدا کند و هم به سختی و تعب نیفتد ولی در غرب این گونه نیست. |
پاسخ
درباره آزادی زن و مرد طبق قانون اسلام و در جمهوری اسلامی ایران باید بگوییم از نظر اسلام بین زن و مرد از این نظر که هر دو انسان هستند هیچ فرقی نیست. و به همین جهت در آیات قرآن تکالیف آنان با یک لحن بیان شده است. به تبع آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: «همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.[1] و البته این زن و مرد با این همه مشترکات، تفاوت هایی هم از نظر خلقت و طبیعت دارند زیرا زن و مرد هر دو موجودی هستند که مکمل یکدیگر می باشند بنابر این باید تفاوت داشته باشند تا بتوانند نواقص یکدیگر را کامل نمایند و به خاطر همین تفاوت هاست که باید وظایف و تکالیفی هم که بر دوش دارند متفاوت باشد. زیرا در غیر این صورت ظلم و بی عدالتی خواهد بود. اما این که یکی وظیفه ای دارد که دیگری ندارد و از یکی تکلیفی خواسته شده که از دیگری خواسته نشده است به معنی سلب کردن آزادی هیچ کدام نیست. بلکه این بخاطر تفاوت در خلقت و تفاوت در وظیفه است. همان گونه که در بیان اصناف اجتماعی هم هر صنف با توجه به وظایفشان آزادی ها و محدودیت هایی دارند. در نهایت اگر منظور از آزادی رها بودن از قید و بند عقل و قانون است که این برای هیچ انسانی کمال محسوب نمی شود و اگر آزادی از اسارت شهوات و شیاطین است که برای زن و مرد هر دو کمال است. |