شبهای دوازدهم تا چهاردهم خرداد ماه 94 به مناسبت ولادت حضرت قائم عجلالله تعالی فرجه ضمن تزئین و چراغانی مسجد جشن و سرور برگزار و خطیبین از حضرت قائم و فضایل و ظهور ایشان به سخنرانی پرداختند
ادامه مطلب
نام
مبارک امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف هم نام
پیامبر اکرم
و کنیه
ایشان هم کنیه پیامبر (ابو القاسم)
و ملقب به مهدی آل محمد
صلیاللهعلیهوآلهوسلم می باشد. ولی از خطاب قرار دادن ایشان با
نام اصلی تا قبل از ظهور مبارکشان
نهی شده است.
وجود مقدس ایشان دارای القاب فراوان می باشد که اباصالح، قائم آل
محمد، مهدی آل محمد، حجة الله، ولی الله، بقیة الله، امام منتظَر، صاحب الزمان و
امام زمان از مشهورترین آن هاست.
او دوازدهمین و آخرین جانشین
رسول خدا
صلیاللهعلیهوآلهوسلم از سلسله
امامان
معصوم
علیهمالسّلام و فرزند امام حسن عسکری علیهالسلام میباشد که بعد از
شهادت پدر بزرگوارشان، به دلایلی دارای دو
غیبت صغری
و غیبت کبری
میباشد.
غیبت صغرای ایشان ۶۹ سال طول کشید و در این مدت به واسطه
نواب اربعه
با مردم
در ارتباط بودند.
غیبت کبری از سال ۳۲۹ قمری شروع شده و تا امروز ادامه دارد
و آن حضرت تا روزی که از سوی خداوند متعال
اذن ظهور کسب نمایند، با شیوههای خاص و از
پس پرده غیب به رتق و فتق امور مردم و دستگیری از نیازمندان میپردازند.
در روایات معتبر
شیعه برای ظهور آن وجود پر برکت در
آخر الزمان، نشانهها و علائم حتمی
و غیر حتمی
و شرائط خاص ذکر شده که هر کدام دارای حکمت مخصوص می باشند.
همچنین در منابع معتبر شیعه و
سنی – با اختلافاتی در شخصی و نوعی دانستن
مهدی آخر الزمان - برای وقایع بعد از ظهور نیز مطالبی ذکر شده است.
فقهاء
شیعه از تطبیق آن وجود مقدس با هر فردی به شدت
منع کرده و دستور به
تکذیب مدعیان دروغین
مهدویت
دادهاند.
حکم زیارت امام زمان
زیارت امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف
در هر زمان
و هر جا به ویژه در سامرا و در
سرداب مقدس و
دعا برای
تعجیل در ظهور آن حضرت
مستحب است.
[۱] [۲]
حکم دعا در انتظار فرج
انتظار فرج حضرت،
[۳] دعا کردن و
صدقه دادن برای سلامتی آن گرامی و نیز دعا
برای چیره شدن آن امام همام بر کافران، ملحدان
و منافقان
[۴] استحباب
دارد.
همچنین به جا آوردن اعمال عبادی
مانند نماز و
حج برای ایشان
استحباب
دارد.
حکم قیام هنگام شنیدن لقب قائم
برخاستن از جای خود هنگام بردن یا
شنیدن نامهای آن حضرت به ویژه
لقب مبارک «قائم» و نهادن
دست راست بر
سر در این هنگام و خواندن دعای وارد، از
مستحبات
است. [۵]
رفتار و سیرت حضرت مهدی
چون
سیرت حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف
میتواند سرمشق و نمونه خوبی برای ما باشد، درباره هر یک از آنها به اختصار توضیح
میدهیم.
← سیرت دینی
حضرت مهدی در برابر جلال خداوند بسیار خاشع و
فروتن است. هم چون عقاب، بال خویش فرو میگشاید،
سر به زیر میاندازد و از اوج آسمان فرو میآید. بدینسان،
خدا و عظمت خدا در وجودش متجلی بوده، و همه
هستی او را در خود فرو برده است. [۶]
← سیرت خلقی
حضرت مهدی صاحب حشمت،
سکینه و
وقار است، جامههایی درشتناک و خشن میپوشد،
نان جو میخورد و علم و
حلم او از همه مردمان بیشتر است، هم نام
پیامبر
صلواتاللهعلیه است و خَلق و خُلق محمدی دارد. در
جهان با مشعل فروزان
هدایت، سیر کرده و مانند صالحان زیست میکند.
[۷] [۸] [۹]
← سیرت عملی
حضرت مهدی بخشنده است، به گونهای که بیدریغ، اموال به این و آن میدهد.
با عمال و کارگزاران و مأموران
دولت
خویش بسیار سخت گیر و با ناتوانان و
مستمندان، بسیار دل رحم و مهربان
است. در رفتار، چنان است که گویی با
دست خود، کره و عسل به
دهان مسکینان میگذارد.
[۱۰] با آمدنش
کینه از دلها میرود و همه جا را
آسایش و
امنیت فرا میگیرد. و «مینهد
میزان عدل را در بین مردم، پس احدی به احدی
ظلم نکند».
[۱۱]
← سیرت انقلابی
حضرت مهدی حق هر حقداری را باز پس گرفته و به او میدهد،
حتی اگر حق، زیر دندان انسان متجاوز و
غاصب باشد از آن بیرون کشیده و به صاحب حق
باز میگرداند.
[۱۲] در راه اجرای
حکم خدا و استقرار
دین خدا، به سخن کسی گوش نداده و
نکوهش احدی را نمیشنود.
[۱۳]
← سیرت سیاسی
بههنگام حکومت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف،
حکومت جبّاران و مستکبران و نفوذ سیاسی منافقان و خائنان نابود
شده، شهر
مکه،
قبله مسلمین و مرکز حرکت انقلابی حضرت مهدی
میشود. نخستین افراد با قیام
او در مکه گرد هم آمده، بهاومیپیوندند.
[۱۴]
← سیرت تربیتی
در آن روزگار، قدرت عقلی تودهها تمرکز یافته و مهدی به
تأیید الهی، مردمان را به
کمال میرساند و در همگان فرزانگی پدید میآورد.
[۱۵] چون مهدی قیام کند زمینی نمیماند، مگر
این که در آنجا گلبانگ محمدیِ: أشْهَدُ أنْ لاإلهَإلّااللّه وَ أشهدُ أنَّ
محمداً رسولُ الله، بلند میشود. [۱۶]
← سیرت اجتماعی
عدالت
مهدی چنان است که در حکومت او بر هیچ کس و هیچ چیز، هیچگونه ستمی
روا داشته نمیشود. نخستین نشانه عدل او سخنان سخنگویان حکومت اوست که در مکه
فریاد میزنند: «هر کس نماز فریضه خویش را در کنار
حجر الاسود
و محل طواف خوانده است و اکنون میخواهد نماز
نافله بخواند، به کناری رود، تا حق کسی
پایمال نگردد و هر کس میخواهد نماز فریضه بخواند بیاید و بخواند.»
[۱۷] هیچ جای زمین باقی نمیماند، مگر آنکه
از برکت
عدل و احسان او فیض میبرد و
زنده میشود، حتی جانوران و گیاهان نیز از
این برکت و عدالت بهرهمند میشوند. و «عدالت او درون خانهها خواهد رفت مانند این
که سرما و گرما داخل آن میشود.» [۱۸]
← سیرت مالی
همه اموال جهان در نزد مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف گرد میآید،
آن چه در دل زمین
است و آن چه بر روی زمین است. آنگاه مهدی به مردم میگوید: «بیایید!
و این اموال
را بگیرید! اینها همان چیزهایی است که برای به دست آوردن آنها، قطع
رَحِم کردید و خویشان خود را رنجاندید، خونهای به ناحق ریختید و مرتکب
گناهان شدید. بیایید و بگیرید!
سپس دست عطا
میگشاید، چنانکه تا آن روز، کسی آنچنان بخششی در اموال نکرده باشد».
[۱۹]
← سیرت اصلاحی
حضرت مهدی فریادرسی است که از جانب
خداوند
آمده تا به فریاد مردم برسد. در روزگار او، همگان در
رفاه و آسایش به نعمتی بیمانند دست مییابند،
حتی چهارپایان نیز فراوان شده و با دیگر جانوران با خوشی و آسودگی زندگی میکنند،
گیاهان بسیار میرویند و آب نهرها فراوان شده و گنجها، دفینهها و
دیگر معادن
زمین استخراج
میشود.
آتش
فتنهها
و آشوبها خاموش شده و جنگ و
شبیخون
و غارتگری از میان میرود. در جهان ویرانهای باقی نمیماند، مگر آن
که مهدی آنجا را آباد میسازد. [۲۰] [۲۱] [۲۲] [۲۳] [۲۴] [۲۵]
← سیرت قضایی
در حکومت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف
احکام و قضاوتها کاملاً عادلانه بوده و
سرسوزنی ظلم
و بیداد
به کسی نشده و هیچ رنج
و محنتی بر دلی نمینشیند. حضرت مهدی بر طبق احکام
خالص دینی (بدون توجه به آرا و افکار
دیگران) حکم و حکومت میکند، میزان عدل را در میان مردم مینهد و بدینگونه،
هیچ کس نمیتواند به دیگری ستم کند.
[۲۶]
شیخ مفید
میگوید: چون قائم آل محمد
قیام کند، مانند حضرت
داود
علیهالسلام بر حسب باطن، بیهیچ نیازی به شاهد، حکم و قضاوت میکند، خداوند حکم را به او
الهام کرده و او بر طبق الهام الهی حکم میراند.
حضرت مهدی نقشههای پنهان هر گروه را میداند و به آنها میگوید: مهدی
دوست و
دشمن خود را با
نگاه میشناسد.
[۲۷] [۲۸] [۲۹]
خصوصیات یاران حضرت قائم
در روایات، ویژگیهای زیادی برای یاران
آن حضرت شمرده شده که برخی مربوط به ویژگیها و صفات ظاهری و جسمانی است و برخی
دیگر مربوط به خصایل اخلاقی و روحی.
← خصایص روحی
۱)
شاید بتوان گفت: که مهمترین ویژگی یاران امام علیه السلام این است
که آنها مصداق
کامل «اولیاء الله»
(دوستان خدا) هستند. در قرآن
کریم
میفرماید:
«ألا إنَّ اَوْلیاءَ اللّهِ لا خَوْفٌ عَلَیهم وَ لا هُمْ یحزنون)؛
[۳۰] آگاه باشید که بر دوستان خدا بیمی نیست
و غمگین نمیشوند.» این که کسی از هیچ چیز ترسی به دل راه ندهد و اندوهگین نشود
تنها زمانی امکانپذیر است که جز خدا نبیند و جز به او نیندیشد. این اوج کمال آدمی
و بالاترین مرتبهای است که یک انسان میتواند بدان دست یابد.
امام صادق
علیهالسلام میفرماید: «خوشا به حال
شیعیان
قائم که در زمان غیبتش منتظر ظهور او و فرمانبردارش هستند، آنان
اولیای خدا هستند، همانها که نه ترس آنها را فرا میگیرد و نه اندوهگین میشوند.»
[۳۱]
۲)
یاران قائم همچنانکه در بالاترین درجه
تقوا و پرهیزگاری قرار دارند، از نظر کمال
علمی نیز در بالاترین درجه قرار گرفته و از جام
حکمت الهی و
معرفت دینی، چنانکه باید، سیراب شدهاند.
حضرت علی
علیهالسلام در این باره میفرماید: «...پس گروهی در آن فتنهها
صیقلی میشوند، مانند صیقل دادن آهنگر شمشیر را، دیدههای آنها به نور قرآن جلا
داده و تفسیر
در گوشهایشان جا گرفتهشود. در
شب، جام حکمت را به آنها بنوشانند بعد از این که در
بامداد
هم نوشیده باشند. » [۳۲]
خلاصه این که یاران قائم در چنان مرتبهای از
زهد و
تقوا و
علم و معرفت قرار دارند که همه کائنات در
برابر آنها سرِ تسلیم فرود میآورند و
زمین و
آسمان به وجود آنها افتخار میکند.
امام باقر
علیهالسلام میفرماید: «گویی که یاران قائم را میبینم که
شرق و
غرب (جهان را) در نوردیدهاند. همه چیز در برابر
آنها سرِ تسلیم فرود میآورد حتی درندگان زمین و آسمان به دنبال خشنود ساختن آنها
هستند. قطعهای از زمین به قطعه دیگر مباهات کرده و میگوید: امروز مردی از یاران
قائم از من گذر کرده است.» [۳۳]
← ویژگیهای جسمانی
یاران مهدی علیهالسلام از نظر صفات جسمی و نیروی بدنی سرآمد روزگار
بوده و کسی را یارای مقابله با آنها نیست. امام صادق
علیهالسلام در وصف توان بدنی یاران قائم میفرماید:
«لوط
علیهالسلام که میفرمود: «ای کاش در برابر شما قدرتی میداشتم یا میتوانستم
به تکیهگاهی استوار پناه ببرم.» [۳۴] «در آرزوی نیرو و توان قائم عجلاللهتعالیفرجهالشریف
و به یاد قدرت
و استواری یاران او بود، زیرا به هر کدام از آنها قدرت چهل
مرد داده شده و
قلب آنها محکمتر از پارههای آهن است.
اگر به کوههایی از آهن برخورد کنند آنها را از جا بر میکنند و شمشیرهای آنان از
حرکت باز نمیایستد، مگر زمانی که خداوند (عزوجل)، خشنود شود.
» [۳۵]
← تعداد یاران حضرت قائم
قول مشهور
این است که تعداد یاران امام عصر ۳۱۳ نفر هستند که در روایتهای متعددی به
آن اشاره شده است. در روایتی «مفضل بن عمر»
از امام صادق علیهالسلام چنین نقل کرده است: «مثل این است که قائم
علیهالسلام را بر منبر
مسجد کوفه
میبینیم، در حالی که ۳۱۳ مرد، به عدد اهل بدر گرد او را گرفتهاند. آنها مردان
جنگاور و حاکمان خدا در زمین او و بر خلق اویند.»
[۳۶]
با توجه به روایت دیگر به این نتیجه میرسیم که یاران آن
حضرت منحصر به تعداد یاد شده نبوده و این تعداد کسانی هستند که از آغاز حرکت حضرت
مهدی ایشان را همراهی میکنند، اما به تدریج بر این تعداد افزوده میشود. البته
ناگفته نماند که این ۳۱۳ نفر به دلیل خصایل برجستهای که دارند
نقش فرماندهی و رهبری
را در لشکر آن حضرت به عهده دارند.
[۳۷]
در روایتی ابوبصیر از امام صادق علیهالسلام چنین نقل
کرده است: «قائم از مکه خارج نمیشود، مگر زمانی که تعداد
کسانی که به گرد او جمع آمدهاند، تکمیل شود. پرسیدم: این تعداد چند نفر است؟ آن
حضرت فرمود: دو هزار نفر، جبرئیل در سمت
راست او و
میکائیل در سمت
چب
او حرکت میکند و ... .» [۳۸]
خصوصیت جامعه موعود