آداب روز جمعه

آداب روز جمعه

1. مستحب است که انسان در نماز صبح جمعه ، در رکعت اول ، سوره جمعه و در رکعت دوم توحید را بخواند.
2. مستحب است که انسان بعد از نماز صبح جمعه ، پیش از آنکه سخن بگوید، این دعا را بخواند تا کفاره گناهان او از جمعه تا جمعه دیگر باشد: اللهم ما قلت فى جمعتى هذه من قول او حلفت فیها من حلف او نذرت فیها من نذر فمشیتک بین یدى ذلک کله فما شئت منه ان یکون کان و ما لم تشاءمنه لم یکن اللهم اغفرلى و تجاوز عنى اللهم من صلیت علیه فصلواتى علیه و من لعنت فلعنتى علیه .
(بار خدایا هر چه گفته ام در این جمعه از گفتارى یا هر سوگندى در آن خوردم یا هر نذرى در آن کردم ، خواست تو برابر همه آنهاست . هر کدام را که بخواهى ، باشد، هست و هر کدام را نخواهى ، باشد، نباشد. خدایا بیامرزم و از من درگذر! خدایا هر که را تو رحمت کنى رحمت او را بخواهم و هر که را لعنت کنى ، لعنت او را جویم .)
3. روایت است هر که بعد از نماز ظهر و نماز صبح در روز جمعه و غیر جمعه بگوید: اللهم صل على محمد و آل محمد و عجل فرجهم نمى میرد تا حضرت قائم علیه السلام را دریابد و اگر صد مرتبه این صلوات را بخواند، حق تعالى شصت حاجت او را برآورد، سى حاجت از دنیا و سى حاجت از آخرت .
4. مستحب است که بعد از نماز صبح جمعه ، سوره الرحمن بخواند و بعد از: فباءى آلاء ربکما تکذبان بگوید: لا بشیى ء من آلائک رب اکذب (من به هیچکدام از نعمتهاى پروردگارم تکذیب ندارم .)
5. شیخ طوسى رحمت اللّه فرموده که سنت است بعد از نماز صبح روز جمعه صد مرتبه توحید و صد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد و صد مرتبه استغفار کرده و هر یک از این سوره ها را بخواند: نساء، هود، کهف ، صافات ، الرحمن .
6. خواندن سوره احقاف و مؤ منین در روز جمعه ، مستحب است .
7. خواندن سوره کافرون ده مرتبه قبل از طلوع آفتاب ، مستحب است .
8. غسل جمعه ، استحباب زیادى دارد. همچنین مستحب است که در موقع غسل کردن این دعا را بخواند: اشهد ان لا اله الا اللّه وحده لا شریک له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل على محمد و آل محمد واجعلنى من التوابین واجعلنى من المتطهرین .
وقت غسل جمعه از طلوع فجر تا زوال آفتاب (ظهر) است .
9. شستن سر، با خطمى که امان مى بخشد از پیسى و دیوانگى در روز جمعه مستحب است .
10. گرفتن ناخن و شارب در روز جمعه مستحب است و فضیلت زیاد دارد؛ روزى را زیاد مى کند و از گناه پاک مى کند تا جمعه دیگر و امان مى بخشد از دیوانگى و خوره و پیسى . مستحب است که انسان در حین این عمل بگوید: بسم اللّه و بالله و على سنة محمد و آل محمد . در گرفتن ناخن ابتدا انگشت کوچک دست چپ را شروع کند و به انگشت کوچک دست راست ختم کند. همچنین در گرفتن ناخن هاى پاى خود چنین کند؛ پس ریزه هاى ناخن را دفن کند.
11. استعمال بوى خوش و پوشیدن لباس پاکیزه در روز جمعه مستحب است .
12. صدقه دادن در روز جمعه ، هزار برابر اوقات دیگر است .
13. سزاوار است که براى اهل و عیال چیز نیکو و تازه اى از میوه و گوشت بخرد تا با آمدن جمعه شاد شوند.
14. مستحب است که انسان وقت ناشتا، انار بخورد و هفت برگ کاسنى پیش از زوال (ظهر) نیز بخورد. از امام موسى بن جعفر علیه السلام روایت است که هر که یک انار در روز جمعه ، ناشتا بخورد تا چهل روز و اگر دو تا انار بخورد تا هشتاد روز و اگر سه انار بخورد تا صد و بیست روز دلش را نورانى گرداند و هر که وسوسه شیطان از او دور گردد، معصیت خدا نکند و هر که معصیت خدا نکند داخل بهشت مى شود.
15. خوب است که در روز جمعه خود را از کارهاى دنیا فارغ سازد و به آموختن مسائل دین مشغول شود. نه آنکه روز جمعه را به سیر و گشت و تفرج در باغ ها، مصاحبت با اراذل و بى عاران ، مسخره گى ، عیب گویى مردمان خنده هاى قهقهه و خواندن اشعار، صرف کند.
16. مستحب است که انسان در روز جمعه ، هزار مرتبه صلوات بفرستد.
17. زیارت حضرت رسول صل الله علیه و آله و ائمه طاهرین علیه السلام در روز جمعه ، ثواب دارد.
18. رفتن به زیارت قبر پدر و مادر و اموات در روز جمعه فضیلت بسیار دارد.
19. خواندن دعاى ندبه در صبح جمعه ، مستحب مى باشد.
20. مستحب است که انسان هنگام زوال شمس ، دعایى را که محمد بن مسلم از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است ، بخواند که اول آن چنین است : لا اله الا اللّه و اللّه اکبر و سبحان اللّه و الحمد لله الذى لم یتخذ ولدا و....
21. خواندن نماز ظهر جمعه به سوره جمعه و منافقون و نماز عصر به سوره جمعه و توحید مستحب است .
22. خواندن دعاى اللهم هذا یوم المبارک از صحیفه کامله ، سوره قدر و دعاى عشرات در روز جمعه مستحب است .(20)