چرا آدم و حوا با این که زن و شوهر بودند از نمایان شدن عورت های خ

چرا آدم و حوا با این که زن و شوهر بودند از نمایان شدن عورت های خود شرمسار شدند؟

منبع : پایگاه حوزه
کلید واژه ها :
پرسشدر تلاشم خجالت و شرم آدم و حوا را بفهمم. طبق داستان، آدم و حوا پس از نزدیک شدن به شجره ممنوعه توانستند هم دیگر را عریان ببینند. لذا شروع به پوشیدن همدیگر نمودند. از آنجا که حوا همسر آدم بود و طبق شریعت اسلامی، ظاهر شدن به صورت عریان زن و شوهر نزد همدیگر اشکالی ندارد. پس چرا خیلی فوری سعی کردند که اعضای خاص (مثل آلت تناسلی) همدیگر را بپوشانند؟ در حالی که فقط آن دو آنجا بودند؟

پاسخ

در قرآن مجید، عکس العمل حضرت آدم و حوا، بعد از خوردن از شجره ممنوعه و خروج از بهشت و از دست دادن لباس هایشان، این طور بیان شده است:«... فلما ذاقا الشجره بدت لهما سوءاتهما و طفقا یخصفان علیها من ورق الجنة و نادیهما ربهما الم انهکما عن تلکم الشجرة...»[1]یعنی: ... و هنگامی که از آن درخت چشیدند، اندامشان (عورتشان) بر آنها آشکار شد و شروع کردند به قرار دادن برگ های درختان بهشتی بر خود تا آن را بپوشانند و پروردگارشان آنها را ندا داد که آیا شما را از آن درخت نهی نکردم...»

در این آیه و آیات دیگر، اشاره به این که حضرت آدم و حوا از یکدیگر شرمسار شدند، نشده است. گر چه آنان بلافاصله خود را پوشانیدند، و شاید بتوان استفاده کرد که آنها شرمسار شدند، ولی این شرمساری از جهت این که همسری عورت همسر خود را دیده است نبوده، زیرا از نظر ادیان الهی، زن و شوهر به منزله لباس یکدیگر هستند و هیچ منعی وجود ندارد که تمام بدن یکدیگر را ببیند. اما عریان شدن همسری در مقابل همسرش، گاهی اختیاری است و برای لذت بردن و استفاده کردن از نعمت همسری است، که جای هیچ گونه شرمساری ندارد، و گاهی عریان شدن غیر اختیاری است. همان طوری که در مورد حضرت آدم و حوا اتفاق افتاد که چون «نهی» ارشادی پروردگار متعال را نادیده گرفتند، و از میوه شجره ممنوعه تناول کردند، این وضعیت نتیجه طبیعی آن اقدام بود.

در روایات پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام، برای حیاء اقسام و مراتبی ذکر شده است:

1- حیاء در مقابل خدا[2]

2- حیاء در مقابل ملائکه محافظ انسان[3]

3- حیاء از خود[4]

و فرموده اند که بالاترین حیاء، حیاء از خویشتن است. آری معصومین علیهم السلام و در مراتب پائین تر، اولیاء الله، هر گاه چنین حالتی برای آنان به صورت غیر منتظره پیش آید، در مقابل خداوند و در مقابل ملائکه شرمسار می شوند.

پس انبیاء و معصومین علیهم السلام، از یک درجه حیاء بسیار عالی برخوردار هستند و در مسائلی که شرعاً برای آنها مباح و حلال است، مثل دیگران عمل نمی کنند. در غذا خوردن، در صحبت کردن، در استفاده از امکانات مادی و در لذت های جنسی از همسر خود، رعایت شرایط زمان و مکان را می نمایند و بنابراین عریان شدن و پدیدار شدن عورت در یک فضای باز و بزرگ، برای حضرت آدم و حوا، امر ساده ای نبوده است و جای شرمساری داشته است و لو این که انسان دیگری در آنجا نبوده باشد.



[1]- سوره اعراف، آیه 22- ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.

[2]- غرر الحکم- میزان الحکمه، ج 2، ص 568.

[3]- کنز العمال، خطبه 5751- میزان الحکمه، ج2، ص 568.

[4]- بحار الانوار، ج 7، ص 38- میزان الحکمه، ج 2، ص 569.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد