اربعین حسینی

اربعین حسینی

اربعین حسینی روز ۲۰ ماه صفر و چهلمین روز واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) است.

مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ ماه صفر سال ۶۱ ه‍.ق در بازگشت از شام، برای زیارت

 مدفن امام حسین(ع) به کربلا آمده‌اند. همچنین در این روز جابر بن عبدالله انصاری به

زیارت قبر امام حسین(ع) آمده است. این روز در ایران تعطیل رسمی است. شیعیان در

روز اربعین به عزاداریمشغول می‌شوند و دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها به حرکت

درمی‌آیند.

راهپیمایی گسترده شیعیان که سعی می‌کنند خود را با پای پیاده برای روز اربعین به

کربلا برسانند،

در سال‌های اخیر و پس از سقوط رژیم بعث عراق، به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین مراسم

عزاداری شیعیان جهان، تبدیل شده و حتی در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار

گرفته است. هم اکنون بیشترین زائرانی که در اربعین به عراق می‌روند، از کشور جمهوری

اسلامی ایران‌اند.

بازگشت اهل بیت به کربلا

در مورد زمان بازگشت اسرای اهل بیت به کربلا پس از واقعه عاشورا سه نظر مطرح است:

۱- برخی معتقدند این زیارت در سال نخست روی نداده و بلکه به دلیل دوری مسافت،

اصلا چنین زیارتی ممکن نبوده، زیرا پیمودن مسیر کوفه تا شام و سپس بازگشت به کربلا

در مدت زمان ۴۰ روز، برای کاروان اسرای کربلا ممکن نبوده است. محدث نوری [۱] و شیخ

عباس قمی [۲] طرفدار این نظریه هستند. علاوه بر این که گزارش معتبری نیز بر اثبات

این رویداد در دست نیست.[۳]

۲-برخی ضمن پذیرش اصل بازگشت کاروان اسرای اهل بیت به کربلا در مسیر شام

به مدینه، زمان آن را حدود پایان ماه صفر و اوایل ربیع الاول و یا زمانی بعد از آن دانسته‌اند.

برخی دیگر، اربعین سال‌های بعد را زمان این رویداد شمرده‌اند.[نیازمند منبع]

۳- برخی معتقدند که اسرای کربلا از شام به عراق رفته و در روز اربعین، یعنی ۴۰ روز بعد

از واقعه عاشورا، به کربلا رسیدند ودر آنجا جابر بن عبدالله انصاری و برخی از بنی هاشم را

نیز دیده‌اند و پس از زیارت امام حسین(ع) به مدینه رفته‌اند. این نظریه در لهوف

سید ابن طاووس  به تصریح ذکر شده است. [۴] اینان معتقدند که این بازگشت

ممکن بوده است و روایاتی که از این رویداد خبر داده اند، معتبرند.[۵] از جمله کتاب‌های

مشهور در اثبات این نظر و پاسخ به مخالفان کتاب تحقیق درباره اول اربعین

حضرت سیدالشهداء(ع) نوشتۀ  سید محمد علی قاضی طباطبایی است.

زیارت جابر

جابر بن عبدالله انصاری که از صحابه پیامبر اسلام(ص) است به عنوان نخستین

زائر امام حسین(ع) شناخته می‌شود. بنابر روایات دینی، او در اولین چهلم شهادت امام

حسین(ع) در سال ۶۱ ه‍.ق به همراه عطیه عوفی به کربلا آمد و قبر امام حسین(ع) را زیارت کرد. [۶]

روزشمار واقعه عاشورا
سال ۶۰ قمری
۱۵ رجبمرگ معاویه
۲۸ رجبخروج امام حسین (ع) از مدینه.
۳ شعبانورود امام(ع) به مکه.
۱۰ رمضانرسیدن نخستین نامه‌های کوفیان به امام(ع).
۱۲ رمضانرسیدن ۱۵۰ نامه از کوفیان به امام(ع) توسط قیس بن مُسْهِر،عبدالرحمان ارحبی و عُمارَة سَلُولی.
۱۴‌رمضانوصول نامه سران و اهالی کوفه به امام(ع) توسط هانی بن هانی سبیعی و سعید بن عبدالله حنفی.
۱۵ رمضانخروج مسلم از مکه به سوی کوفه.
۵ شوالورود مسلم بن عقیل به کوفه.
۸ ذیحجهخروج امام حسین(ع) از مکه.
۸ ذیحجهقیام مسلم بن عقیل در کوفه.
۹ ذیحجهشهادت مسلم بن عقیل در کوفه.
سال ۶۱ قمری
۱ محرمیاری خواستن امام از عبیدالله بن حر جعفی و عمرو بن قیس درقصر بنی مقاتل
۲ محرمورود کاروان امام(ع) به کربلا
۳ محرمورود عمر سعد به کربلا با سپاه چهار هزار نفری.
۶ محرمیاری خواستن حبیب بن مظاهر از بنی اسد برای یاری امام حسین(ع) و ناکامی او در این مأموریت
۷ محرمبستن آب بر روی امام حسین(ع) و یارانش.
۷ محرمپیوستن مسلم بن عوسجه به امام حسین(ع) و یارانش.
۹ محرمورود شمر بن ذی الجوشن به کربلا.
۹ محرمامان‌نامه شمر به فرزندان ام‌البنین.
۹ محرماعلام جنگ لشکر عمر سعد به امام(ع) و مهلت خواستن حضرت از عمر سعد.
۱۰ محرمواقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع)، اهل بیت(ع) و یارانش.
۱۱ محرممحرم حرکت اسرا به سوی کوفه
۱۱ محرمدفن شهدا توسط بنی اسد (از اهل غاضریه)
۱۲ محرمدفن تعداد کمی از شهدا
۱۲ محرمورود کاروان اسرای کربلا به کوفه.
۱۹ محرمحرکت کاروان اسیران از کوفه به شام.
۱ صفرورود اهل بیت(ع) و سر مطهّر امام حسین(ع) به شام.
۲۰ صفراربعین حسینی
۲۰ صفرورود اهل بیت امام(ع) به کربلا
۲۰ صفربازگشت اهل بیت امام(ع) از شام به مدینه بنا بر برخی اقوال.

زیارت اربعین

نوشتار اصلی: زیارت اربعین

در حدیثی از امام حسن عسکری(ع) پنج نشانه برای مؤمن شمرده شده است.

یکی از این پنج نشانه زیارت اربعین است. [۷]

هم چنین زیارت نامه‌ای برای روز اربعین از امام صادق(ع) نقل شده است. [۸]

 شیخ عباس قمی این زیارت نامه را در مفاتیح الجنان در باب سوم بعد از زیارت

عاشورا غیر معروفه، با عنوان زیارت اربعین نقل کرده است.

به گفته قاضی طباطبایی زیارت روز اربعین در نزد شیعیان زیارت «‌مَرَدّ الرَّأس‌»

نیز خوانده می‌شود. [۹] مَرَدُ الرأس یعنی بازگرداندن سر، و منظور آن است که

در این روز که اسرای اهل بیت به کربلا بازگشتند سر امام حسین(ع) را نیز به

کربلا آوردند و دفن کردند.

راهپیمایی اربعین

نوشتار اصلی: راهپیمایی اربعین

توصیه به زیارت اربعین باعث شده شیعیان به ویژه ساکنان عراق، در سالهای

اخیر و پس از سقوط رژیم پیشین کشور عراق، از نقاط مختلف این کشور به سوی

 کربلاحرکت کنند. این حرکت که غالبا به صورت پیاده صورت می‌گیرد یکی از

پرجمعیت‌ترین راه پیمایی‌ها در جهان شمرده می‌شود. در سال ۱۳۹۲ ه‍.ش پیش بینی

حدود ۲۰ میلیون زائر شده بود. [۱۰] در برخی گزارش‌ها از حضور ۱۵ میلیون شیعه به

کربلا در روز اربعین سال ۱۴۳۵ه‍.ق /۱۳۹۲ ه‍.ش خبر داده‌اند [۱۱]

قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهداء می‌نویسد حرکت

به سوی کربلا در روز اربعین از زمان ائمه اطهار(ع) در بین شیعیان رایج بوده است

و شیعیان حتی در زمان بنی امیه و بنی عباس نیز به این حرکت مقید بوده‌اند. [۱۲]

پانویس

  1. پرش به بالا نوری، لؤلؤ و مرجان، ص۲۰۸ - ۲۰۹
  2. پرش به بالا قمی، منتهی الآمال، ص۵۲۴ -۵۲۵.
  3. پرش به بالا نک: سبحانی نیا، کل مقاله؛ رنجبر، ص۱۶۸-۱۷۲
  4. پرش به بالا ابن طاووس، ص۲۲۵
  5. پرش به بالا نک: رنجبر، ۱۷۲-۱۸۷؛ فاضل، کل مقاله.
  6. پرش به بالا قمی، ج۸، ص۳۸۳
  7. پرش به بالا طوسی، ج۶، ص۵۲
  8. پرش به بالا طوسی، ج۶، ص۱۱۳
  9. پرش به بالا قاضی طباطبایی، ص۲
  10. پرش به بالا سایت خبری فردا
  11. پرش به بالا سایت خبری فردا
  12. پرش به بالا قاضی طباطبایی، ص۲

منابع

  • ابن طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۶۷ش.
  • ابن طاووس، علی بن موسی، الملهوف علی قتلی الطفوف، اسوه، قم، ۱۴۱۴ ه.ق.
  • رنجبر، محسن، پژوهشی در اربعین حسینی، مجله تاریخ در آیینه پژوهش،
  • بهار ۱۳۸۴ش، شماره۵
  • سبحانی نیا، محمد تقی، تحقیقی درباره اربعین حسینی، مجله تاریخ در آیینه
  • پژوهش، تابستان ۱۳۸۴ش، شماره۶.
  • طوسی، محمد بن الحسن، تهذیب الاحکام، دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۴۰۷ق.
  • فاضل، محمد، تحلیل مبانی تاریخی اربعین حسینی، مجله رواق اندیشه، خرداد
  •  و تیر ۱۳۸۰ش، شماره ۱.
  • قاضی طباطبایی، سید محمد علی، تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)
  • ، بنیاد علمی و فرهنگی شیهد آیت الله قاضی طباطبایی، قم، ۱۳۶۸ش.
  • قمی، عباس، سفینة البحار، نشر اسوه، قم، ۱۴۱۴ق.
  • قمی، عباس، منتهی الآمال، مطبوعاتی حسینی، تهران، ۱۳۷۲ش.
  • نوری، میرزا حسین، لؤلؤ و مرجان، نشر آفاق، تهران، ۱۳۸۸ش.