اثار و برکات مسجد در روایات

    اثار و برکات مسجد در روایات

           

    هشت فایده مسجد

قالَ الْحَسَنُ ابْنُ عَلِىٍّ - عَلَیْهِ السَّلامُ - :
مَنْ اَدامَ الْاِخْتِلافَ اِلَى الْمَسجِدِ اَصابَ اِحْدى ثَمانٍ: ایَةً مُحْکَمَةً وَ اَخاً مُسْتَفاداً وَ
عِلْماًمُسْتَطْرَفاً، وَ رَحْمَةً مُنتَظِرةً وَ کَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى الْهُدى اَوْ تَرُدُّهُ عَنْ رَدِىٍّ وَ تَرَکَ
الذُّنُوبَ حَیاءً اَوْخَشْیَةً بحار الأنوار ج‏75 ص 108
کسى که همواره به مسجد (براى اقامه نماز و غیره) رفت و آمد کند، یکى از این هشت‏فایده به او برسد:

ادامه مطلب ...

جایگاه مسجد در ایات قران

       جایگاه مسجد درآیات قرآن

آن اندازه که ازتاریخ بدست می آید، این است که همه مذاهب الهی وآسمانی وبسیاری از مکتب های بشری که تکیه گاه اجتماعی داشته اند، انتخاب وتعیین مکانی را به عنوان یک پایگاه خاص جهت انجام برنامه هاومراسم مخصوص خود لازم می دانسته و وجود آن را برای پیروان خود یک امرمسلم وضروری تلقی می کرده وجزء اولین برنامه های خود می دانسته اندودرصورت نداشتن چنین پایگاهی خودراضعیف وبی تکیه گاه وشکست خورده وپیروان خودرا بدون تکیه گاه وپراکنده می پنداشتند وبراین اساس می بینیم حتی بت پرستان نیزپایگاهی برای خود انتخاب کرده وبت های خودرا درآن محل خاص جمع می کردند و برای انجام مراسم خاص خود ( پرستش ، نذر، دعا ، مدیحه سرایی و خواندن اشعار ) به آنجا می رفتند.1
ادامه مطلب ...

دیدگاه قرآن در باره خلقت حضرت آدم(ع)/ منبع : پایگاه حوزه

دیدگاه قرآن در باره خلقت حضرت آدم(ع)

منبع : پایگاه حوزه  
کلید واژه ها :
پرسشمن یک تحقیقی درباره نظریه تکامل داروین و دیدگاههای اسلامی در رابطه با خلقت بشر دارم، اخیرا یک برنامه از کانال ملی دیدم که نظریه ی خطرناک داروین را از طریق آیات قرآن اثبات می کند. یکی از آیات عبارت است از «ما لَکُمْ لا تَرْجُونَ لِلّهِ وَقارًا*وَ قَدْ خَلَقَکُمْ أَطْوارًا*أَ لَمْ تَرَوْا کَیْفَ خَلَقَ اللّهُ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقًا*وَ جَعَلَ الْقَمَرَ فیهِنَّ نُورًا وَ جَعَلَ الشَّمْسَ سِراجًا*وَ اللّهُ أَنْبَتَکُمْ مِنَ اْلأَرْضِ نَباتًا*ثُمَّ یُعیدُکُمْ فیها وَ یُخْرِجُکُمْ إِخْراجًا*وَ اللّهُ جَعَلَ لَکُمُ اْلأَرْضَ بِساطًا ، تا بارانهای پربرکت آسمان را پی در پی بر شما فرستد، و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهای سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد! چرا شما برای خدا عظمت قائل نیستید؟! در حالی که شما را در مراحل مختلف آفرید (تا از نطفه به انسان کامل رسیدید)! و خداوند شما را همچون گیاهی از زمین رویانید، سپس شما را به همان زمین بازمی‏گرداند، و بار دیگر شما را خارج می‏سازد؟»

پاسخ

ظاهر آیات قرآن کریم مخالف نظریه ترانسفورمیسم و تطور انواع داروین می باشد و تقارن لفظی اطوار هیچ گونه دلالتی بر هماهنگی با این نظریه ندارد (اطوار اشاره به خلقت حضرت آدم از خاک و خلقت انسان از مراحل مختلفی از نطفه و جنین تا تولد است

ادامه مطلب ...

آیا انسانی قبل از خلقت حضرت آدم(ع) وجود داشته اند؟/پایگاه حوزه

آیا انسانی قبل از خلقت حضرت آدم(ع) وجود داشته اند؟

منبع : پایگاه حوزه  
 کلید واژه ها :
پرسشتفسیر آیه 30 سوره بقره چیست؟آیا قبل از حضرت آدم(ع) انسانی وجود داشت؟ اگر وجود داشت چرا در قرآن نامی از آنها نیامده است؟ و اگر وجود نداشت چگونه ملائکه گفتند انسان موجود خون ریزی است؟

پاسخ

این که فرشتگان از کجا متوجه شدند که آدمی، موجودی خون ریز و فاسد است، دست کم دو نظر وجود دارد:

الف: فرشتگان از کلمه (فی الارض و خلیفه الهی) در (انی جاعل فی الارض خلیفة) متوجه شدند که اگر موجودی خلیفه الهی باشد خواست های نا محدود و متعالی دارد، و از سویی دیگر زمین محدود و ناچیز است و لا محاله تعارض و درگیری و فساد پدید خواهد آمد.

ب: قبل از وجود حضرت آدم(ع) موجوداتی مانند انسان بودند. که اگر چه خلیفه الله نبودند ولی دیگر صفات انسان را دارا بودند. و فرشتگان از نحوه زندگی و حیات آنان پی برده بودند که انسان خون ریز و فاسد است.

ادامه مطلب ...

ازدواج فرزندان آدم(ع)/ پایگاه حوزه

ازدواج فرزندان آدم(ع)

منبع : پایگاه حوزه
کلید واژه ها :
پرسشفرزندان آدم (ع) چگونه و با چه کسانی ازدواج نموده اند؟

پاسخ

در ایـن باره در میان دانشمندان اسلامی دو نظر وجود دارد و هر کدام برای خود دلایلی از قرآن و روایات ذکر کرده اند.

نظریه اول:

در آن زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خـواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهی برای بقای نسل بشر غیر از این راه نبود، از این جهت ازدواج آنان با یکدیگر صورت گرفته است؛ ناگفته پیداست که دستگاه قانون گذاری از آن خداست.

«إِنِ الْحُکْمُ إِلاّ لِلّهِ»

«حکم تنها از آن خداست» [1]

چه اشکال دارد که به طور مـوقـت بـرای گـروهـی از راه ضرورت این گونه ازدواج در آن زمان بلا مانع و مباح باشد و برای دیـگـران عـموما تحریم ابدی شود؟

ادامه مطلب ...