رسول خدا(ص) به ابوذر غفاری فرمودند: «چهار تن از پیامبران عرب بودند: حضرت هود، حضرت صالح، حضرت شیث علیهم السلام و پیامبر تو حضرت محمّد، صلی الله علیه و آله»(بحار الأنوار، ج 74، ص 73) امام صادق علیه السّلام می فرمایند: «آخرین پیامبری که وارد بهشت میشود؛ سلیمان بن داود علیه السلام میباشد و این برای مال و ثروت و سلطنتی است که در دنیا به او داده شد»(بحار الأنوار، ج 70، ص 107)
|
استفاده از تاریخ هجری قمری
پاسخ
تقریباً همه احکام اسلامی که مقید به زمان خاصی هستند مترتب بر روزها و ماههای قمری شده اند و این احکام فقط وقتی با ارزشند که در همان زمان خواسته شده انجام شود و در غیر آن هیچ ارزش معنوی نخواهد داشت. و همچنین خیلی از احکام بصورت مطلق و خارج از زمان مورد نظر است و یا معین به «زمانی از طبیعت» خواسته نشده مثلاً هیچ وقت گفته نشده که یک ماه از زمستان را روزه بگیرید بلکه در متون ونصوص دینی ما تصریح شده که این اعمال به شکل خاص در زمان خاص مثلاً روزه واجب در ماه مبارک رمضان و مناسک و اعمال حج در روزهای بخصوص از ماه ذیحجه بایستی انجام شود. حتی بعضی از روزها که طبق تاریخ قمری مدون شده است نوعی قداست پیدا کرده است بطوری تغییر آن هتک و مستلزم جریحه دار شدن احساسات می شود. علاوه بر اینکه همه احکام اسلام چه آنکه مقید به زمان خاص شده و چه آنکه نشده است تابع مصالح و مفاسد است و برماست که اطاعت کنیم تا آن مصالح را بدست آورده و از آن مفاسد دوری نماییم و لازمه آن این است که به همان شکل و زمان خواسته شده بجا آورده شود، حال عقل ما آن مصالح و مفاسد را درک کند یا درک نکند. |
تاریخ شروع سال هجری قمری
پاسخ
ابتدا باید در مورد پیدایش تاریخ قمری اندکی صحبت نماییم : قرآن کریم به روشنی بیان کرده است : از روزی که خدا آسمان ها و زمین را پدید آورد (زمان تحقق یافت ) خداوند متعال در کتاب خود (لوح محفوظ) تعداد ماه ها را ، دوازده عدد قرار داده است و از میان آنها ، چهار ماه را حرام کرده است از میان این که ماه های حرام، تنها در سال قمری وجود دارند، دانسته می شود که تاریخ قمری از آغاز آفرینش هستی شکل گرفت و در نزد پروردگار متعال، ملاک و معیار تاریخ بشر قرار گرفت. اما از این که این تاریخ ، از زمانی در میان مردم و در عصر کدام یک از پیامبران الهی مرسوم و معمول شده است ، اطلاع دقیقی در دست نیست. برخی از تاریخ نگاران ، استقرار کشتی حضرت نوح علیه السلام در کوه جدی را مبدا تاریخ قمری دانسته اند. در تاریخ یعقوبی آمده است : استقرار کشتی نوح علیه السلام در کوه جدی در ماه محرم واقع گردید. به همین جهت محرم ، اول سال شناخته شد. هم چنین در تاریخ طبری گفته شد: استقرار کشتی نوح ، در دهم محرم (عاشورا) واقع گردید. علاوه بر مورخان اهل سنت ، برخی از مورخان شیعه نیز استقرار کشتی نوح علیه السلام را در دهم محرم (عاشورا) دانسته و حوادث مهم دیگری نیز برای این روز بیان کرده اند. |
آیا فردی با مشخصات مذکور مبتلا به اسکیزوفرنی است؟راه درمان چیست؟
پاسخ
برای رسیدن به پاسخ مناسب ابتدا شما باید با اسکیزوفرنی آشنا شوید: اسکیزوفرنیا چیست ؟ روانپزشکان اسکیزوفرنی را نوعی بیماری ذهنی می شناسند . بنا بر تعریف فرد مبتلا قابلیت تمیزدادن بین افکار و تصورات قوی خودش و واقعیت را ندارد . از جمله علائم این بیماری این است که فرد ممکن است صداهایی را بشنود که دیگران نمی شنوند یا ممکن است فکر کند که افراد دیگر می توانند فکر او را خوانده و یا افکار او را کنترل کنند . چگونه می توان این وضعیت را تشخیص داد ؟ مشکلاتی از این قبیل معمولاً با سردرگمی یا حتی تغییرات قابل ملاحظه در رفتار صورت می گیرد . روانپزشکان این وضعیت روحی روانی را با توجه به علائم مثبت و منفی متفاوتی تشخیص می دهند. علائم مثبت عبارتند از : اغتشاش فکری هذیان توهم |
اعتبار و ارزش خواب
پاسخ
رؤیا و خواب دارای اقسامی است که تنها یک نوع آن رؤیای صادق می باشد و این رؤیای صادق خود دارای مراتبی است. اگر روح آدمی در عالم ملکوت با اصل اشیاء بطور مستقیم مرتبط شود آن حقایق را عیناً دریابد رؤیای صادقه است و اگر واسطه ای در این فهم دخالت کند باز رؤیای صادقه است اما محتاج به تأویل خواهد بود مثلاً علم را به شکل نور و جهل را به شکل ظلمت مشاهده کند اما اگر این واسطه ها آن قدر زیاد شد که ارجاع این فرع به اصل ناممکن شود و قابل تشخیص نباشد آن را اضغاث احلام گویند و ارزش علمی و کشفی ندارد. اصولاً خوابهای ما با آمال و خواستهای ما آلوده است و نمی تواند ـ جز در موارد نادر ـ حقایق را به صورت واقعی خود کشف کند. به هر تقدیر در چنین مسائلی نمی توان به خواب تمسک جست و اگر خواب مخالف کتاب خدا و تعلیمات پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت پیامبر (ص) و مخالف صریح عقل باشد ارزشی ندارد مگر آنکه قابل تأویل باشد. بهرحال آگاهی از حیات امامان امری است که باید با دلیل و یا وجدان صورت گیرد. پیامبران و امامان زنده هستند ولی در عالم برزخ، و در این عالم مادی فقط امام مهدی (عج) اکنون زنده است. |