فلسفه حجاب / منبع : پایگاه حوزه

فلسفه حجاب
منبع : پایگاه حوزه 
کلید واژه ها :
پرسشمبنای حکم حجاب چیست؟ و علت آن چه می باشد؟

پاسخ

این حکم همانند احکام دیگر اسلام بمنظور آماده سازی بستری مناسب برای راهیابی انسان به کمالات مناسب، از طرف خداوند متعال طراحی گشته است. از این نقطه نظر زن بمثابة گلی تشبیه شده است که برای در امان ماندن از دستبرد غارتگران باید خود را بپوشاند و به مردان بیگانه عرضه نکند

[i](1)و زن همانند درّی گرانبها دانسته شده است که باید در صندوق حجاب از آن محافظت کرد تا از گزند دزدان عرض و ناموس در امان ماند.

زن نباید با وضع غیر مناسب در مجامع عمومی یا در جمع نامحرم حاضر شود تا جوان این مملکت با خاطری آسوده به تحصیل خود بپردازد، و در تلاش بمنظور دستیابی به مدارج بالای اخلاقی و انسانی کامیاب گردد.

و به تعبیری دیگر می توان گفت:

زن و مرد به لحاظ امور روانی و  جسمانی تفاوت طبیعی با هم دارند، مرد طالب جسم زن هست و زن طالب قلب مرد . مردها عموماً نظر خود را به اندام زن معطوف می دارند و زنها  عموماً  قلب مردان را هدف قرار می دهند. جذابیت اندام زن برای مرد بر کسی پوشیده نیست و شاهد صادق آن سوء استفاده جهان امروز از این امر است که با در نظر گرفتن این امر هم سرمایه داران و تولید کنندگان برای بازاریابی تولیدات خود و جذاب کردن آن، از عکس و فیلمهای بهره می گیرند که اموری از این دست را در بردارد.

پوشش اندام زن از منظر مردان نامحرم، موجب می شود تا چشمان مردان پر از هوس و حریص به زیباییهای زن ناکام مانده و به این وسیله زن در یک امنیت جدی قرار می گیرد ولی چنانچه زیبایهای زن در معرض قرار گیرد چشمان حریص که رشته کش دل هستند نظر های سوء و نیت های پلید مرد را به سوی عمل سوق می دهد و امنیت زن را در خطر می اندازد. البته ممکن است در بعضی از فرهنگها برای زن مهم نباشد که به او تجاوز شود یا تجاوز نشود. ولی در فرهنگ دینی خصوصاً دین اسلام که حفظ ناموس و عرض در مرتبه بالایی مورد اهتمام و دقت قرار گرفته است، این معنا بیشتر قابل فهم است. از سوی دیگر اندام مرد چنین جاذبه ای را عموماً ندارد و چون به لحاظ اولی مورد هدف زن نیست و اگر احیاناً چنین موردی باشد بر زن هم حرام است که به اندام مرد نگاه اندازد.

زن یک شخص و یک شخصیت دارد فرهنگ غرب شخص او را عریان می خواهد و نظر به شخص او دارد هر چند شخصیتش لجن مال شود اما اسلام شخص او را می پوشاند تا به شخصیت او توجه جدی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد