نام پیامبری که خداوند اسم اورا برگزید/ منبع : پایگاه حوزه،

نام پیامبری که خداوند اسم اورا برگزید

منبع : پایگاه حوزه، شماره 15191 
کلید واژه ها :
پرسشنام پیامبری که خداوند نامش رو برگزید چیست؟

پاسخ

اگر منظور شما از برگزیدگی همان اصطفاء باشد باید گفت:پیامبران برگزیده حق از میان مردمند. آنها والاترین و بهترین چهره‏های انسانی هستند که به مقام رسالت و نبوّت رسیده‏اند. انسانی که قلبش از کدورت هرگونه طغیان و شرک منزّه است، می‏تواند به مقام رفیع رسالت و نبوّت بار یابد، و به آن مقام برگزیده شود. و خداوندی که به چنین قلبی آگاه است می‏داند رسالت خود را در کدام پایگاه مستقر کند: «الله أعلم حیث یجعل رسالته»[1]

یعضی از آیات اجمالًا به امتیاز سلسله انبیا و همچنین فرشتگان اشاره دارد. یعنی خدای سبحان از بین فرشتگان و مردمان، چهره‏های برجسته‏ای را برای سفارت و رسالت خود انتخاب می‏کند: «الله یصطفی من الملئکة رسلٌا و من الّناس»[2] انبیا مصطفای حقند و صفوه انسانها زیرا تنها انسان مصطفاست که می‏تواند نبی و رسول بشود، و پیام صاف از خطا و زلال از خبط و منزّه از باطل و مبرّای از جهل را به درستی دریافت و به امانت نگهداری و در کمال صحت ابلاغ کند.

قرآن کریم بعضی از حلقه‏ها و سلسه‏های اصفیا را نام برده است: «انّ الله اصطفی ادم و نوحاٌ و ال ابراهیم و ال عمران علی العالمین ذرّیّة بعضها من بعضٍ و الله سمیعٌ علیم»[3]خدای سبحان آدم و نوح آل ابراهیم و آل عمران را انتخاب کرد.

همچنین گاه انتخاب پیامبری خاص را بیان می‏دارد. چنانکه درباره حضرت موسی می‏فرماید: (انّی اصطفیتک علی الّناس برسالاتی و بکلامی)[4] من تو را برگزیدم و تو مصطفای منی.

آیة الله جوادی آملی، تفسیر موضوعی قرآن ج 6 (سیرة پیامبران (ع) در قرآن)

به نقل از سایت تبیان

اما پیامبری که خداوند نام او را انتخاب نمود حضرت یحیی (ع) است که این در قرآن بذین گونه می باشد : یا زَکَرِیَّا إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلامٍ اسْمُهُ یَحْیی‏ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِیًّا

ای زکریّا ما تو را به فرزندی بشارت می‏دهیم که نامش یحیی است، پسری که همنامش پیش از این نبوده است. [5]



[1] انعام/ 124

[2] حج/ 75

[3] آل عمران/ 33- 34

[4] اعراف/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد